Johma: topkok-eten vertalen in salade (+ filmpje)

13 augustus 2012 Tom van der Meer

LOSSER – Johma verwacht binnen twee jaar de eetkunsten van Europese topkoks te vertalen in salades en andere producten voor het grote publiek.

LOSSER – Johma verwacht binnen twee jaar de eetkunsten van Europese topkoks te vertalen in salades en andere producten voor het grote publiek.


'Voedselvernieuwingen en vertalingen van het werk van de sterrenkoks gaan zo snel, dat het exquise eten ook voor een breder publiek bereikbaar wordt', zegt Johma's culinair manager Paul Grevink.


El Bulli

De fabrikant van vooral salades voor lunch, borrel en diner heeft het werk ontdekt van onder anderen de gebroeders Adria van Spaans toprestaurant El Bulli.


Die keuken inspireert omdat daar onder meer wordt gewerkt aan de combinatie van textuur en smaakontwikkeling van gerechten.


'Je kunt, als je een hap neemt van bijvoorbeeld een salade, smaken anders laten beleven door ze op verschillende momenten te laten vrijkomen. Dat willen wij ook met onze producten', aldus Grevink (foto), meldt ANP.


Geleren 'interessant'

Vooral het geleren van vloeistoffen vindt hij een interessante, nieuwe ontwikkeling. Het zogeheten moleculair koken is nu ook toepasbaar op gerechten zoals Johma die maakt.


'Wat we onder meer doen is ons laten inspireren door topkoks als die bij El Bulli en aan de andere kant kijken wat de markt vraagt. Die twee zaken kunnen we dan combineren in nieuwe producten', zegt Grevink.


Smaakextremen

Hij stelt dat de consument, mede door de opkomst van het koken, maar vooral ook door het reizen, op zoek is naar nieuwe smaken. 'Ze willen smaakextremen en dus meer verrast worden.'


Lange tijd had Johma een mayonaise-imago: dat salades niet meer waren dan wat groenten en aardappelen vermengd met een heleboel mayonaise.


'Vroeger luisterden we niet zo goed naar de klant, maar daar is de laatste jaren verandering in gekomen', vertelt productmanager Harm Jansen. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van zuivel in plaats van mayonaise.


Samenwerking met WUR

Johma, met ruim 30 procent marktleider van salades in Nederland, is ook een samenwerking aangegaan met de Wageningen Universiteit, om smaak en voedingswaarde te verbeteren.

 

'Zo stomen we tegenwoordig de aardappels gaar. De stoomkoker is net als in veel huishoudkeukens de trend. Hierdoor blijven de voedingswaarde en vitaminen behouden en alles wat je erin kunt houden hoef je er niet meer in te stoppen.'


Bekijk de video van Johma op Telegraaf.nl


Lees meer over de plannen van Johma om weer een toonaangevende speler te worden, in de volgende Meat&Meal die 20 december verschijnt


Lees ook:

Snack- en vleeswarensector buigen voor Wakker Dier (12 november 2007)


Johma krijgt impuls van Uniq (12 april 2007)


Saladeproductie Johma-moeder naar Losser (18 januari 2007)

Of kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over Johma

Altijd op de hoogte blijven?