Jaarresultaten Vion: Verlies door duurzame transformatie

21 oktober 2024 partner content Vion Food Group
NIEUWS | Minder winst, investeren in duurzaamheid en transformatie. Dat zijn de ingrediënten van de jaarresultaten van Vion. Alles staat in het teken om het meest duurzame proteïnebedrijf van Europa te worden.

Vion Food Group maakte 21 oktober de jaarresultaten over het jaar 2023 bekend. Het bedrijf bevindt zich middenin een transformatie. Vion zet in op data-gestuurde duurzame ketens, zodat zowel klanten als boeren hun doelstellingen op het gebied van ESG (Environmental, Social, Governance) kunnen behalen. Ook gaat het bedrijf verder met de afbouw van de Duitse activiteiten. Vion verwacht het Change that Matters-programma de komende maanden af te ronden. De volledige effecten hiervan moeten in 2025 zichtbaar zijn, maar momenteel beïnvloeden de kosten het nettoresultaat van het bedrijf.

Financiële kernboodschappen Vion

In het persbericht van de jaarresultaten deelt Vion de volgende financiële gegevens:

  • Vion ziet de omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten met 3,5 procent stijgen naar €5,1 miljard, voornamelijk dankzij de hoge varkensprijzen in de thuismarkten. Het verkoopvolume daalde met 6,9 procent, voornamelijk door de beperkte exportmogelijkheden van Vion als gevolg van deze hoge prijzen.
  • De genormaliseerde EBITDA steeg van €67,4 mio in 2022 naar €74,7 mio in 2023.
  • De genormaliseerde EBIT komt over 2023 uit op €11,9 mio (in 2022 €0,5 mio).
  • De bijzondere waardeverminderingen en herstructureringskosten ter ondersteuning van de transformatie bedroegen €38 mio (in 2022 €58,2 mio).
  • Het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (verliesgevende vestigingen in Duitsland) bedroeg €49,5 mio (in 2022 €28,7 mio).
  • Het bedrijf heeft over het boekjaar een negatief nettoresultaat geboekt van €89,7 mio (2022: €108 mio). Deze resultaten omvatten tevens de transformatiekosten en verliezen uit beëindigde bedrijfsactiviteiten.
  • Marktrisico's, zoals een afname van de veestapel, sterke prijsschommelingen en dierziektes blijven, in combinatie met het moment van de Duitse desinvesteringen, een risico voor de continuïteit.
  • De directie beperkt de risico’s door middel van het transformatieprogramma Change that Matters en door Duitse activa af te stoten en Vion te herfinancieren.
  • In 2023 zijn met het transformatieprogramma Change that Matters verbeteringen van meer dan €90 mio gerealiseerd, dankzij meer dan 300 verbeterinitiatieven in het hele bedrijf.
  • Met de afronding van de Duitse desinvesteringstransacties in 2025 krijgt Vion de mogelijkheid om te herfinancieren op een manier die aansluit bij toekomstige behoeften.
  • De liquiditeits- en solvabiliteitsratio's bleven adequaat, waarbij de hogere varkens- en rundvleesprijzen een groter effect hadden dan normaal.

Sterke concurrentie op de wereldwijde afzetmarkt voor varkensvlees vanuit de VS, Zuid-Amerika en China, meer politieke en regelgevende uitdagingen in de Europese landbouwsector, inflatie en veranderende consumentenvoorkeuren, heeft geleid tot een structureel lagere export buiten de EU, krimpende veestapels in Noord-Europa en hogere dierprijzen binnen de EU.

Meer duurzaamheid

Zoals eerder dit jaar aangekondigd, legt Vion in de bedrijfsstrategie structureel meer nadruk op welzijn en duurzaamheid, samen met boeren, klanten en partners in de Benelux. Door de banden met klanten in de detailhandel en foodservice in heel Europa te versterken, kan Vion de verwerking van producten uitbreiden en betere producten en diensten aanbieden. Dit helpt het bedrijf minder afhankelijk te zijn van de onzekerheid van de wereldwijde exportmarkt voor grondstoffen. Het doel van Vion is om Europa's meest duurzame proteïnebedrijf te worden, dat zowel dierlijke als plantaardige proteïnen levert.

Ondanks de uitdagingen genereerde het transformatieprogramma ‘Change that Matters’ van Vion meer dan €90 mio uit meer dan 300 verbeterinitiatieven. Het doel van dit programma is om in 2025 €150-200 mio te besparen. Hiermee verbetert Vion de efficiëntie en de veerkracht van de organisatie.

“Met een slankere organisatie en met meer focus zijn we in staat om te investeren in data gedreven ketens, duurzaamheid en dierenwelzijn. Dat blijft belangrijk in onze strategie. Dit zal niet alleen ons bedrijf sterker maken, maar ook een blijvend positieve impact hebben op de hele keten”, zegt Ronald Lotgerink, CEO van Vion.

Ambitie: klimaatneutraal in 2045

Vion heeft in 2023 vooruitgang geboekt bij het verminderen van de uitstoot en het bevorderen van duurzaamheid. Het bedrijf heeft haar wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen gevalideerd (SBTI standaard) en gespecialiseerde teams samengesteld die zich richten op het verminderen van de klimaatimpact.

Vion heeft zich bovendien geconcentreerd op de uitbreiding van blockchain gestuurde data-infrastructuur en heeft varkenshouders daarop aangesloten om nauwkeuriger berekeningen van de ecologische footprint uit te kunnen voeren. Vion heeft het aantal aangesloten Nederlandse melkveehouders aanzienlijk uitgebreid. Als onderdeel van de scope 3-strategie heeft Vion nu ook eisen voor broeikasgasuitstoot opgenomen in de gedragscode voor leveranciers.

Nieuwe directie

Als onderdeel van de lopende transformatie heeft Vion enkele bestuurswijzigingen doorgevoerd. Deze wijzigingen worden begin volgend jaar van kracht. Tjarda Klimp, op dit moment CFO, neemt de functie van CEO over. Mattijn Bak, op dit moment Chief Transformation Officer (CTO), neemt de functie van CFO over. Daarnaast zal Leon Cuypers, de huidige Chief Operating Officer (COO) voor de Benelux, als COO de operationele activiteiten van Vion in de kernregio van het bedrijf gaan leiden.

Vion

Vion Food Group is een internationaal foodbedrijf met productielocaties in Nederland, Duitsland en België en verkoopondersteunende- en vertegenwoordigingskantoren in 14 landen. In 2023 behaalde Vion een omzet van €5,1 miljard met 10.700 medewerkers.

Altijd op de hoogte blijven?