ING: ‘Arbeidsmarktkrapte vraagt creativiteit van voedingsbedrijven’

20 april 2022 Redactie Food

De arbeidsmarktkrapte remt de groei van voedingsbedrijven. Dat vraagt maximale creativiteit van ondernemers bij het binden van personeel om toekomstige groei veilig te stellen, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food bij ING.

Het CBS meldt dat de arbeidsmarkt in het vierde kwartaal van 2021 verder is verkrapt en volgens economen houdt deze situatie nog even aan. Dat dwingt ondernemers op een andere manier te kijken naar hun bedrijfsvoering, zegt Elemans. De loonkosten in de voedingsindustrie stijgen en robotisering kan hierbij een oplossing zijn. Daarom is er sterke behoefte aan vakmensen en technisch en IT-personeel.

Daarnaast zegt Elemans dat jonge toetreders op de arbeidsmarkt duurzaamheid belangrijker vinden dan de gemiddelde werknemer. “Een bedrijf in de voedingsindustrie kan vrij eenvoudig aangeven hoe het bijdraagt aan duurzamere voedingsproductie. Daarmee speelt het in op zowel de behoefte van de samenleving als op die van het eigen personeel en nieuw talent.”

Lees het volledige artikel hier.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?