‘Ik kies voor een hoog niveau vlees en smaken’

Slager traiteur Valkenburg_Rondvraag vle 2-2022

We zijn inmiddels wel gewend aan de BBQ 2.0. Kleinere hapjes en liflafjes blijven in trek, maar ook mooie grote stukken vlees winnen aan populariteit. Veel consumenten kiezen voor vleesproducten van uitstekende kwaliteit – en die kan de slager als geen ander leveren. Dit is het eerste deel van deze rondvraag met Piet Habets van Slager traiteur Valkenburg.

Vier weken lang was ambachtelijke slager en traiteur Piet Habets in Valkenburg gesloten en werkten Piet en Linda Habets vanuit een verkoopwagen. De eerste week van april heropenden zij hun prachtige vernieuwde zaak. Groter, ruimer en moderner en net zo gezellig en betrouwbaar als voorheen. En met een breder assortiment, zegt Habets blij. “We hebben nu in alle opzichten meer ruimte. Ik heb bijvoorbeeld zestien meter toonbank plus een verkoopmeubel van zes meter voor maaltijden. Alles komt fantastisch tot z’n recht met mooi licht, het zwarte plafond, de roestkleurige toonbank en de zwarte en witte wanden. Er is bovendien geen beter moment om te heropenen dan begin april. Het wordt barbecuetijd! Ook in dat opzicht kunnen we echt ‘los’ en groots uitpakken.”

Ron Kuipers van AVO verheugt zich er ook op. “Het is zo’n leuk bedrijf en Piet en Linda zijn altijd vrolijk, vriendelijk en enthou­siast. Ze hebben prachtig vlees, waaronder biologisch rund- en varkensvlees uit de Belgische Ardennen. Piet beent zelf de varkens uit, en petje af voor z’n worst­makerij.” Andersom is Habets blij met AVO. “Ze delen hun kennis van zaken. Hun kruidenmengsels gebruik ik veel in de worstmakerij. In AVO-producten zit geen ‘poespas’ en de geweldige kwaliteit en smaak passen bij het niveau dat ik wil bieden. Dat geldt ook voor de Lafiness marinades. De basis is raapolie, je hebt geen boter of olie meer nodig. Perfect voor de braadpan, wok, oven of barbecue. Bij ons staat de Lafiness Black Garlic in onze top 10. Maar ik probeer regelmatig wat nieuws. Andersom heb ik soms vragen waarmee Ron aan de slag gaat. Zo komen we samen verder. Ik verwacht veel van de nieuwe Premium Lafiness Pink Pepper; glanzend, bijna transparant en met roze peperkorrels.”

Genieten

Ron Kuipers en Martijn Teunissen van AVO waren er tijdens de heropening de hele dag bij. Ron: “Piet had het razend druk. We wilden daarom graag helpen om de toonbank in te richten. Het was een feestje om klanten ook te laten kennismaken met nieuwe producten.”

Piet en Linda genieten. Piet: “AVO biedt een scala aan smaken en mogelijkheden. Ik lever aan Valkenburg en omgeving, en aan de stroom toeristen in het vakantiepark. Veel van hen barbecueën graag. Ik geef ze instructies en als ze willen wat rookhout voor in de barbecue.”

Dit is het laatste deel van de rondvraag Vurig Genieten. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. De complete rondvraag staat in Vleesmagazine 2. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement
Lees ook
Vlees in de media - week 49

Vlees in de media - week 49

Slagers sluiten de deuren vanwege personeelstekort en/of hoge energiekosten, columniste over het taboe op vlees en diefstal van een rollade uit de grill. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

KNS start kerstcampagne voor de slager

KNS start kerstcampagne voor de slager

De feestdagen zijn een belangrijke periode voor de slager. Om hen te helpen klanten naar de winkel trekken start Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) een speciale kerstcampagne.

Berner Würstel

Berner Würstel

Gezien de naam van het product zou je niet zeggen dat de Berner Würstel het populairst is in Oostenrijk en een deel van Zuid-Duitsland. Toch zijn het de Oostenrijkers die de Weense dikkere knakworst, de Oostenrijkse Schubling of de Zwitserse Cervalas hebben aangekleed met Zwitserse Emmentaler kaas en met licht gerookt mager spek.