‘Iedereen wil iets doen tegen de grote hoop plastic’

2 november 2022 Edwin Rensen

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Joop Kaldenberg van Slagerijen Kaldenberg.

Slagerijen Kaldenberg is gespecialiseerd in het verwerken van kwaliteitsvlees voor horeca, grootverbruik en de institutionele markt. Het familiebedrijf, dat is opgericht in 1959, is al ruim dertig jaar de verspartner vlees van de Sligro Food Group. Het assortiment bestaat uit rund-, varkens-, kalfs- en lamsvlees van diverse merken en rassen. Ook in verpakken is Kaldenberg specialist. “De grootste trend die we zien binnen verpakkingen van vlees is de nadruk op duurzaamheid. Iedereen wil iets doen tegen de grote hoop plastic en wij kijken dan ook zeker naar de recyclebaarheid”, aldus directeur Joop Kaldenberg. Bij etikettering zet het bedrijf in op linerless label; een zelfklevend etiket zonder rugpapier dat immers altijd weggegooid wordt. Bij linerless labels wordt 60 procent minder materiaal verbruikt en blijft er geen restafval over na het etiketteren.

Feestdagen

Met de feestdagen liggen er volgens Joop Kaldenberg veel meer geportioneerde producten in de filialen die klanten gemakkelijk mee kunnen nemen. Skinpack speelt hierbij een belangrijke rol. Kaldenberg: “Skinverpakken wordt maatschappelijk steeds meer geaccepteerd. Wij hebben de keuze gemaakt om een speciale manier van skinverpakken toe te passen, waarbij de verpakking wordt geplaatst over een karton. Deze verpakking zorgt ervoor dat een product 75 procent minder plastic bevat dan reguliere verpakkingen.” Toen Slagerijen Kaldenberg ‘Natuurvlees-Nederland’ introduceerde, een vleesconcept van vrouwelijke twee sterren Beter Leven-runderen, kwam de vraag naar een duurzame verpakking daarbij. “Vandaag de dag worden er steeds meer producten verpakt op de skinpackverpakkingsmachine. Het vlees heeft hierdoor een langere houdbaarheid en het leidt dus tot minder derving. Daarnaast is het vlees geportioneerd en ziet het er mooi uit”, aldus de directeur. Duurzame verpakkingen worden volgens Joop Kaldenberg steeds betaalbaarder, maar ze zijn nog steeds wel duurder dan reguliere verpakkingen. “Het gaat ook gepaard met serieuze investeringen.”

Slagerijen Kaldenberg krijgt steeds meer aanvragen van lokale slagerijen om producten aan te leveren, zodat ze zelf meer tijd hebben om met de klanten bezig te zijn in plaats van met produceren. Zo zijn er slagerijen die bijvoorbeeld tournedos, biefstukken, dry aged côte à l’os of Wagyuvlees – al dan niet verpakt – bestellen. “Dat is voor de lokale slager een tijdbesparende oplossing en ook nog eens een kans om zichzelf te onderscheiden met een speciaal assortiment”, besluit Kaldenberg.

Dit is het derde deel van de rondvraag 'Steeds meer maatwerk in verpakkingen'. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. De complete rondvraag is te lezen in Vleesmagazine 6. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?