Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

Plant4Texture

WUR, SVO vakopleiding food en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) ontwikkelden samen een plantaardige grondstoffen-gel voor de productie van hybride slagersproducten. Op de website geeft KNS een update van dit project Plant4Texture. Onlangs werd deze gel succesvol gebruikt voor de productie van hybride grill- en rookworst.

Met de plantaardige grondstoffen-gel kunnen slagers hybride producten maken die voor 30 procent uit vlees en 70 procent uit plantaardige grondstof bestaan. Inmiddels staat de samenstelling van de gel redelijk vast met onder andere erwteneiwit, olie, water en een bindmiddel.

Bij SVO Rijswijk zijn verschillende praktijkonderzoeker uitgevoerd met varken, kip en rundvlees met goede resultaten. In de eerste fase van het project zijn er succesvol hamburgers gemaakt met de plantaardige grondstoffen-gel. Onlangs maakten Gertjan Verzijl en Marco de Konink in de worstmakerij van SVO smakelijke hybride grill- en rookworst met deze gel.

Ga voor meer informatie over dit project naar de website van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).

Bron: Koninklijke Nederlandse Slagers

Lees ook
Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet

Het kan door omstandigheden gebeuren dat je te laat op het werk komt. Kan het structureel te laat komen op het werk voor ontslag op staande voet zorgen?

Maaltijden van de slager

Maaltijden van de slager

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Het is niet alleen zaak om verser en beter te zijn dan de supermarkten, maar ook om je te onderscheiden van andere versspecialisten die maaltijden verkopen. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig?

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.