Huismerken domineren maaltijdenmarkt

13 augustus 2012 Lucien Joppen

DIEMEN - De markt van koelverse kant- en klaarmaaltijden is en blijft het domein van huismerken. A-merken hebben hier het nakijken.

DIEMEN - De markt van koelverse kant- en klaarmaaltijden is en blijft het domein van huismerken. A-merken hebben hier het nakijken.


Dat is de conclusie van ACNielsen. Het marktonderzoeksbureau baseert zich op de verkoopcijfers van april 2006 tot en met maart 2007. In deze periode werd in deze categorie een omzet geboekt van 261 miljoen euro.


Ten opzichte van de voorgaande periode van maanden (moving annual total) betekende dit een stijging van 24 procent.

Nieuwe trends

Dat heeft volgens ACNielsen ook te maken met een sterk uitgedijd assortiment. Naast de traditionele oosterse en Italiaanse maaltijden en Hollandse stampotten, hebben ook maaltijdsalades, verse stoommaaltijden en wokmaaltijden een vaste plek in de schappen veroverd.

Volgens Geert Kastelijn van Greencore Convenience Foods, producent van verse maaltijden onder het Borgondi-merk, zal de focus in het kant-en-klaarschap de komende jaren komen te liggen op gezondheid, versheid en genieten.


Daarnaast zullen ook authenticiteit, eerlijke voeding en biologisch volgens hem steeds belangrijker worden. Ook voor A-merken zijn er volgens Kastelijn kansen, wanneer zij met goede innovaties op de markt komen.


Lees ook:

Albert Heijn gaat in 'kinderkoelvers' (4 april 2007)

Al uw vleesnieuws kant-en-klaar op uw bord?

Abonneer u dan op onze GRATIS nieuwsbrief!

Altijd op de hoogte blijven?