'Huishoudens positiever over de portemonnee

attachment-001_food-image-1549149

Nederlandse huishoudens zijn een stuk minder pessimistisch over hun eigen portemonnee. Dit meldt de ING op basis van zijn BudgetBarometer, die het oordeel meet van huishoudens over hoe zij kunnen rondkomen.

De graadmeter bereikte in het tweede kwartaal een stand van 93 punten, tegen 90 punten in het voorgaande kwartaal. Het aantal pessimisten is daarmee nog wel iets groter dan het aantal optimisten. De koopkracht laat echter voor het eerst sinds 2009 weer een plus zien. De lage inflatie levert daaraan een belangrijke bijdrage, aldus de bank.

Geld over

Huishoudens zijn dan ook een stuk positiever over hoe ze nu rondkomen dan 3 maanden geleden. Ruim vier op de tien (43 procent) zegt geld over te houden, terwijl minder dan een vijfde aangeeft geld tekort te komen. Nog maar één op de negen vindt het nu lastiger om rond te komen dan 3 maanden terug. Die groep huishoudens is nog niet eerder zo klein geweest.

Inflatie

De inflatie is recent flink afgenomen en ligt nu zelfs ruim onder de gemiddelde loonstijging, constateert ING. De prijzen lagen in mei 0,8 procent hoger dan een jaar geleden. 'Daarmee is de inflatie in de eerste helft van dit jaar erg laag en dit is vooral te danken aan lagere wereldmarktprijzen voor onder andere olie en graan en minder grote belastingverhogingen.'

ING verwacht voor heel 2014 een gemiddelde prijsstijging van 1,3 procent.

Lees ook
Consumenten blijven onverminderd positief

Consumenten blijven onverminderd positief

De stemming onder consumenten is in juli even positief als in juni. Het consumentenvertrouwen blijft 23. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook de bereidheid om aankopen te doen was volgens het statistiekbureau onveranderd, net als het oordeel over het economische klimaat.Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in juli ruim boven...

Europeanen geven meer uit aan boodschappen

Europeanen geven meer uit aan boodschappen

De uitgaven van Europeanen aan boodschappen zijn gestegen naar het hoogste niveau in zes jaar. Dat meldde marktonderzoeker Nielsen op basis van onderzoek in 21 Europese landen inclusief Turkije.In het vierde kwartaal van 2017 gingen de Europese uitgaven aan boodschappen met 4,4 procent omhoog, de sterkste toename sinds begin 2012. Er werden meer artikelen...

Online bestedingen aan food schieten omhoog

Online bestedingen aan food schieten omhoog

Nederlandse webwinkels hebben vorig jaar voor €22,5 miljard aan producten en diensten verkocht via het internet, een toename van 13 procent. De markt voor online food groeide bijna drie keer zo snel als de markt.Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK heeft verzameld in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. Het snelst stijgende segment bij...