Houdbaarheidsdatum te heilig

voedselverspillingDOETINCHEM - Volgens culinair journalist Will Jansen heeft de houdbaarheidsdatum een te belangrijke status. Consumenten durven geen enkel risico te nemen met producten waarvan de houdbaarheidsdatum is gepasseerd.

Jansen stelt dat het zonder meer nuttig is dat de Warenwet voor veel producten een houdbaarheidsdatum voorschrijft. Van het eten van bedorven vlees of vis kan een mens ziek worden. Maar lang niet altijd is de gezondheid in het geding. In een aantal gevallen is de smaak in het geding. Dat geldt bijvoorbeeld voor voedsel in blik dat over de datum heen is.

'Echter, een bijkomend effect is dat de consument meer op de datum op de verpakking dan dat hij of zij ruikt of proeft of het voedsel nog goed is. Supermarkten houden voor de houdbaarheidsdatum liefst een veilige marge aan, uit angst voor klachten van de consument. Nieuwe technologie stelt ze inmiddels wel in staat om de houdbaarheidsdatum nauwkeuriger bepalen. Ook wordt er volop gewerkt aan nieuwe manieren om voedsel langer te kunnen bewaren', aldus Jansen.

Onlangs werd in de media nog gesuggereerd dat onbekendheid bij de consument met het begrip houdbaarheidsdatum er mede toe heeft geleid dat er per jaar voor 3 miljard euro aan voedsel wordt weggegooid.

Lees ook:
'Na openenen beperkt houdbaar' is geen onzin
Industrie en consument gooien voor 3 miljard aan eten weg

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.