‘Hogere voedselprijs wapen tegen verspilling’

attachment-001_food-image-1561701

Hogere prijzen voor levensmiddelen vormen mogelijk een wapen tegen voedselverspilling. Klanten zouden dan minder vaak eten weggooien, bewuster inkopen en vaker eten invriezen.

Dat is één van de uitkomsten van een onderzoek dat het bureau GfK heeft uitgevoerd in opdracht van Rabobank. Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens gooit wekelijks voedsel weg, 30 procent doet dit zelfs minimaal enkele keren per week. Vooral jongeren onder de dertig en gezinnen gooien relatief veel voedsel weg.

Prijsstijgingen

Zeventig procent van de consumenten zou het eigen gedrag willen aanpassen, zo blijkt uit het onderzoek. Prijsstijgingen zijn volgens 12 procent een belangrijk wapen. 10 procent zegt voedsel weg te gooien omdat ze het zich financieel kunnen veroorloven. Gebrek aan kennis is echter ook een belangrijke reden waarom consumenten te veel weggooien, één op de drie jongeren gooit eten weg als de houdbaarheidsdatum is verstreken.

Prima genuttigd

Rabobank: ‘Uitleg over het verschil tussen de ‘ten minste houdbaar-datum’ (THT) en de ‘te gebruiken tot-datum’ (TGT) kan helpen, omdat veel producten na het verstrijken van de THT-datum nog prima genuttigd kunnen worden.’

Lees ook
Wat gaan we eten?

Wat gaan we eten?

Eten stuurt onze samenleving. Niet alleen in de zin van het leveren van de nodige voedingsstoffen, maar meer als iets dat onlosmakelijk is verbonden met wat we doen, hoe we leven en hoe we denken. Veel van de uitdagingen waar onze samenleving momenteel voor staat – zoals klimaatverandering, milieuvervuiling, ontbossing – zijn onlosmakelijk met ons voedsel...

Doe mee aan de Verspillingsvrije Week

Doe mee aan de Verspillingsvrije Week

Volgende week, op 7 september, start de Verspillingsvrije Week. Ook slagers kunnen hier aan meedoen. Brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers zet alvast het promotiemateriaal klaar en geeft tips.

Reststromen als grondstof voor diervoerders

Reststromen als grondstof voor diervoerders

Het Nederlandse familiebedrijf Nijssen company zet zich in tegen voedselverspilling. Het bedrijf maakt van reststromen levensmiddelenindustrie, horeca en retail voer voor varkens en kippen, ‘Food-for-Feed-for-Food’. Ook is het bedrijf stakeholder van de Stichting Samen tegen Voedselverspilling.