Hogere prijzen voor levensmiddelen vormen mogelijk een wapen tegen voedselverspilling. Klanten zouden dan minder vaak eten weggooien, bewuster inkopen en vaker eten invriezen.
Dat is één van de uitkomsten van een onderzoek dat het bureau GfK heeft uitgevoerd in opdracht van Rabobank. Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens gooit wekelijks voedsel weg, 30 procent doet dit zelfs minimaal enkele keren per week. Vooral jongeren onder de dertig en gezinnen gooien relatief veel voedsel weg.
Prijsstijgingen
Zeventig procent van de consumenten zou het eigen gedrag willen aanpassen, zo blijkt uit het onderzoek. Prijsstijgingen zijn volgens 12 procent een belangrijk wapen. 10 procent zegt voedsel weg te gooien omdat ze het zich financieel kunnen veroorloven. Gebrek aan kennis is echter ook een belangrijke reden waarom consumenten te veel weggooien, één op de drie jongeren gooit eten weg als de houdbaarheidsdatum is verstreken.
Prima genuttigd
Rabobank: ‘Uitleg over het verschil tussen de ‘ten minste houdbaar-datum’ (THT) en de ‘te gebruiken tot-datum’ (TGT) kan helpen, omdat veel producten na het verstrijken van de THT-datum nog prima genuttigd kunnen worden.’