‘Hogere voedselprijs wapen tegen verspilling’

attachment-001_food-image-1561701

Hogere prijzen voor levensmiddelen vormen mogelijk een wapen tegen voedselverspilling. Klanten zouden dan minder vaak eten weggooien, bewuster inkopen en vaker eten invriezen.

Dat is één van de uitkomsten van een onderzoek dat het bureau GfK heeft uitgevoerd in opdracht van Rabobank. Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens gooit wekelijks voedsel weg, 30 procent doet dit zelfs minimaal enkele keren per week. Vooral jongeren onder de dertig en gezinnen gooien relatief veel voedsel weg.

Prijsstijgingen

Zeventig procent van de consumenten zou het eigen gedrag willen aanpassen, zo blijkt uit het onderzoek. Prijsstijgingen zijn volgens 12 procent een belangrijk wapen. 10 procent zegt voedsel weg te gooien omdat ze het zich financieel kunnen veroorloven. Gebrek aan kennis is echter ook een belangrijke reden waarom consumenten te veel weggooien, één op de drie jongeren gooit eten weg als de houdbaarheidsdatum is verstreken.

Prima genuttigd

Rabobank: ‘Uitleg over het verschil tussen de ‘ten minste houdbaar-datum’ (THT) en de ‘te gebruiken tot-datum’ (TGT) kan helpen, omdat veel producten na het verstrijken van de THT-datum nog prima genuttigd kunnen worden.’

Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Inflatie ligt boven 10 procent

Inflatie ligt boven 10 procent

Voor het eerst sinds september 1975 ligt de inflatie boven de 10 procent. Afgelopen maand steeg deze naar 10,3 procent ten opzichte van juli 2021. Deze stijging wijt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met name aan de prijsontwikkelingen van energie en woninghuur.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.