Hoe voorkom je dat medewerkers vertrekken vanwege werk-gerelateerde stress?

14 november 2023 Redactie Food istock
Zorgen om de hoogte van het salaris, weinig flexibiliteit qua werkuren en te veel werken. Vier op de tien medewerkers in de retail ervaren dergelijke werk-gerelateerde stress. Dit kan een reden zijn om op zoek te gaan naar een andere baan en dat wil je als foodondernemer voorkomen. Hoe kun je dit doen? We geven zes tips.

Quinyx, een aanbieder van een AI-softwareoplossing voor personeelsplanning, ondervroeg in een onderzoek 800 winkelmedewerkers. 41 procent gaf aan te hebben van werkgerelateerde stress en gaven daar meerdere redenen voor. De meest genoemde stressfactoren waren: angst dat het salaris onvoldoende is om de rekeningen te betalen (49 procent); gebrek aan flexibiliteit in werkuren (44 procent); en te veel en te lang werken (36 procent).

Werk-gerelateerde stress kan een reden zijn voor verloop onder winkelmedewerkers. Een kwart de respondenten gaf aan dat zij hebben overwogen vanwege die reden een andere baan te zoeken of ontslag nemen. De helft van de winkelmedewerkers dacht ook dat ze hun inzet op het werk zouden vergroten als ze minder werk-gerelateerde stress hebben.

Zes tips voor behoud werknemers

Zoals in veel sectoren hebben ook foodondernemers last van een tekort aan personeel. Het is dus van belang om de huidige werknemers te behouden door te binden en te boeien. Hoe doe je dit? Hieronder zes stappen om een goede werkgever te worden.

1. Weet waar je werknemers behoeften liggen
Als ondernemer moet je weten wat er speelt bij je medewerkers. Dus voer voortgangs- en evaluatiegesprekken, vraag regelmatig: hoe gaat het met je, waar loop je tegenaan? Overweeg ook een anoniem medewerkerstevredenheidsonderzoek. Sommige medewerkers durven niet alles zomaar hardop te zeggen, maar via zo’n onderzoek durven ze zich vaak wel uit te spreken. Voer ook exitgesprekken met medewerkers die vertrekken. Je leert ervan voor toekomstige werknemers.

2. Spreek je waardering voor medewerkers uit
Waardering is belangrijk. Niet alleen in de vorm van salaris, maar ook van feedback als: “fijn dat je er bent”, of: “We hebben vandaag een fantastische productie gedraaid met z’n allen.” Het lijkt zo eenvoudig, maar het is een van de eerste dingen die we vergeten: een compliment geven. Gezien worden, dat willen we allemaal, als mens, niet alleen als medewerker; individueel en als team. Breng dat ook naar buiten op sociale media.

3. Zorg voor ontwikkeling (op werkgebied of persoonlijk)
Bijscholen stimuleert, ook als je goed bent in je vak. Het is dus een goed idee om medewerkers de mogelijkheid te bieden om opleidingen te volgen. Dat kan op vakgebied, maar ook voor persoonlijke ontwikkeling. Als iemand aan zijn zelfvertrouwen kan werken, heb je daar als ondernemer ook profijt van.

4. Wees flexibel
Dat is eigenlijk het meest lastige als je te maken hebt met het productieproces en nachtwerken. Maar mensen van nu willen hun werkzaamheden naar eigen inzichten inrichten. Wees bereid om te luisteren en mee te werken aan en te denken over de ontwikkeling van een ander. Dit geldt overigens niet alleen voor de nieuwe generatie. Veel medewerkers worden op een bepaald punt in hun leven mantelzorger. Ook daarbij is flexibiliteit belangrijk.

5. Stimuleer trots
Vier alle successen. Niet alleen word je daar zelf als ondernemer gelukkiger van, ook bevordert het saamhorigheid en een positieve sfeer. Draag ook de toegevoegde waarde van het bedrijf uit. Communiceer over de buurtfunctie, het leerbedrijf, duurzaamheid: dat is waar mensen – medewerkers en klanten – zich aan willen verbinden.

6. Wees maatschappelijk betrokken
Huur mensen in met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat kan via de gemeente of specifieke organisaties. Onderhoud een diversiteitsbeleid. Meng de groep: jong en oud, man en vrouw, verschillende culturen. Lever bijzondere inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

Altijd op de hoogte blijven?