‘Het werk in de slagerswereld verandert’

Bosgraaf hygienesluizen (1)

De vleessector verandert snel en ingrijpend - tijdens deze pandemie al helemaal. De industrie verandert in hetzelfde tempo mee. “De techniek ondersteunt ons ambacht.” Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Anthonie Breugem van Bosgraaf Food & Hygiënetechniek.

Op de website van Bosgraaf Food & Hygiënetechniek B.V. staat dat je ook via Whatsapp contact kunt opnemen. “We bellen binnen enkele minuten of hooguit binnen een paar uur terug”, zegt bedrijfsleider Anthonie Breugem. “We zijn in die zin niet ‘overgedigitaliseerd’, we kiezen consequent voor de persoonlijke benadering. We hebben hele korte lijnen.” Bosgraaf is gespecialiseerd in hygiënetechniek en vooral in hygiëneoplossingen. Hoewel je Bosgraaf terugvindt in vrijwel de gehele levensmiddelensector, wordt die ‘menselijke benadering’ streng bewaakt. Breugem: “Onze producten zijn van hoge kwaliteit en dat zijn ons vakmanschap en onze service ook. Maatwerk is geen probleem en ook niet per se duurder. Over garantie doen we niet moeilijk, gaat er iets fout dan corrigeren we dat. Bestelt een klant bijvoorbeeld iets dubbel, dan nemen we contact op om de bestelling te checken. We weten wat onze klanten doen en waar ze zitten. Dat is onze cultuur. Zelf kopen we ook allerlei materialen in, en ik merk dat alles steeds onpersoonlijker wordt. Volgens mij moeten we gewoon logisch blijven nadenken. Ik vind dat onze klanten niet alleen ontzorgd moeten worden, ze mogen gepamperd worden. Ze moeten ons kunnen vertrouwen en mogen de hoogste service verwachten. Ongeacht of het om een groot of een klein project gaat. Onze klanten moeten gewoon hun werk kunnen doen, wij faciliteren. Dat is onze bedrijfsfilosofie.”

Die prettige bedrijfscultuur maakt Breugem trots op z’n werk en het bedrijf. Bosgraaf heeft zich sinds het ontstaan, ruim twintig jaar geleden, voortdurend doorontwikkeld en blijft dat doen, vertelt hij. “Hygiënetechniek als sector wordt steeds breder. Alleen al in de slagerswereld veranderen de werkzaamheden en behoeften, dat proces is sinds de pandemie alleen maar versneld. Ook moeten steeds meer andersoortige bedrijven aan hygiëne-eisen voldoen, denk aan diervoederfabrikanten of de glasteelt. Wij kunnen zo hard groeien als we willen, maar onze groei blijft altijd gekoppeld aan onze ambitie om de beste te blijven. En daar hoort de menselijke maat onvoorwaardelijk bij.”

Dit is laatste deel van de rondvraag 'Vleesbranche volop in beweging'.  Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de hele rondvraag online of in Vlees+ 2-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Dossiers
Lees ook
ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

Vlees in de media - week 46

Vlees in de media - week 46

De hele vleessector worstelt met de hoge energieprijzen, een windmolen op zijn perceel en slachtvisite. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

Veel ondernemers in het mkb kunnen niet anders dan de stijgende kosten voor onder andere energie en grondstoffen doorbereken aan de klant.