‘Het werk in de slagerswereld verandert’

Bosgraaf hygienesluizen (1)

De vleessector verandert snel en ingrijpend - tijdens deze pandemie al helemaal. De industrie verandert in hetzelfde tempo mee. “De techniek ondersteunt ons ambacht.” Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Anthonie Breugem van Bosgraaf Food & Hygiënetechniek.

Op de website van Bosgraaf Food & Hygiënetechniek B.V. staat dat je ook via Whatsapp contact kunt opnemen. “We bellen binnen enkele minuten of hooguit binnen een paar uur terug”, zegt bedrijfsleider Anthonie Breugem. “We zijn in die zin niet ‘overgedigitaliseerd’, we kiezen consequent voor de persoonlijke benadering. We hebben hele korte lijnen.” Bosgraaf is gespecialiseerd in hygiënetechniek en vooral in hygiëneoplossingen. Hoewel je Bosgraaf terugvindt in vrijwel de gehele levensmiddelensector, wordt die ‘menselijke benadering’ streng bewaakt. Breugem: “Onze producten zijn van hoge kwaliteit en dat zijn ons vakmanschap en onze service ook. Maatwerk is geen probleem en ook niet per se duurder. Over garantie doen we niet moeilijk, gaat er iets fout dan corrigeren we dat. Bestelt een klant bijvoorbeeld iets dubbel, dan nemen we contact op om de bestelling te checken. We weten wat onze klanten doen en waar ze zitten. Dat is onze cultuur. Zelf kopen we ook allerlei materialen in, en ik merk dat alles steeds onpersoonlijker wordt. Volgens mij moeten we gewoon logisch blijven nadenken. Ik vind dat onze klanten niet alleen ontzorgd moeten worden, ze mogen gepamperd worden. Ze moeten ons kunnen vertrouwen en mogen de hoogste service verwachten. Ongeacht of het om een groot of een klein project gaat. Onze klanten moeten gewoon hun werk kunnen doen, wij faciliteren. Dat is onze bedrijfsfilosofie.”

Die prettige bedrijfscultuur maakt Breugem trots op z’n werk en het bedrijf. Bosgraaf heeft zich sinds het ontstaan, ruim twintig jaar geleden, voortdurend doorontwikkeld en blijft dat doen, vertelt hij. “Hygiënetechniek als sector wordt steeds breder. Alleen al in de slagerswereld veranderen de werkzaamheden en behoeften, dat proces is sinds de pandemie alleen maar versneld. Ook moeten steeds meer andersoortige bedrijven aan hygiëne-eisen voldoen, denk aan diervoederfabrikanten of de glasteelt. Wij kunnen zo hard groeien als we willen, maar onze groei blijft altijd gekoppeld aan onze ambitie om de beste te blijven. En daar hoort de menselijke maat onvoorwaardelijk bij.”

Dit is laatste deel van de rondvraag 'Vleesbranche volop in beweging'.  Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de hele rondvraag online of in Vlees+ 2-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Tips voor het maken van spareribs

Tips voor het maken van spareribs

Slagers kunnen weer meedoen aan de Spareribs Throphy, een van de vakwedstrijden van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Maar hoe maak je goede spareribs? Slager Jan Nederhoed geeft tips.

Invisible boxes

Invisible boxes

Ben ik ouderwets, een ambachtelijke romanticus als ik zeg dat ik de tijd van de handgeschreven bonnetjes mis? De tijd dat je je hersens nog moest gebruiken om tot een betaling te komen.

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzaamheid is een belangrijk thema, ook bij de slager. Reden voor Koninklijke Nederlandse Slagers om stil te staan bij de duurzame innovaties in de branche. Zoals producten gemaakt van reststromen uit de worstmakerij, hybride producten, en de onlangs ontwikkelde plantaardige grondstoffengel.