‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

Sharon Jonker, poelier Jonker_rondvraag VLM 7-2021

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren. De slagers, poeliers en bedrijven wild en gevogelte in deze rondvraag zijn er klaar voor. Daarbij kiezen ze allemaal voor kwaliteit en duurzaamheid. Vandaag deel 3 met Sharon Jonker van Poelier Jonker.

Over drie jaar bestaat Poelier Jonker in de Maasstraat in Amsterdam-Zuid een halve eeuw. “Opgericht door mijn ouders, mijn vader was poelier”, vertelt dochter Sharon Jonker enthousiast. Ik zat als baby in de wipper op de werkbank. Later moest ik vaak helpen, al vond ik dat niet altijd leuk. De laatste twintig jaar runde mijn moeder, Thea van Vuure, de zaak alleen. Zelf ging ik het onderwijs in. Tot mijn moeder twee jaar geleden 65 werd. Toen dacht ik: het is zo’n mooie zaak, mijn moeders’ ziel en zaligheid zit erin, we hebben zo’n fijne klantenkring, ik stap erin! Toevallig kwam het poeliersbedrijf op de Haarlemmerdijk in het centrum te koop. Nu runt Thea de ‘oude’ winkel en ik de Haarlemmerdijk. Onze missie: het poeliersambacht behouden. Want het is een uitstervend beroep, er bestaat niet eens meer een opleiding wild en gevogelte. Hopelijk kan het SVO weer een opleiding creëren. Zelf leiden we een kok en een horecamedewerker op tot poelier, maar ook ik kan nog veel bijleren.”

Beide zaken lopen als een trein en hebben dezelfde uitstraling, met veel aandacht voor kwaliteit en hygiëne. Het assortiment kip en gevogelte is zeer uitgebreid, van rauwe tot gegrilde producten en van salades en ragout tot soepen en maaltijden. Kip, eend, poussin, d’Ancenie kip, parelhoender, poulet noir, het behoort allemaal tot het standaard-assortiment. Vaste leverancier, vanaf dag één, is Poeliersbedrijf van der Laan. Sharon: “Mijn ouders kochten al eieren bij de opa van Bas van der Laan, die nu eigenaar-directeur is. Onze ouders kenden elkaar goed. Bas weet bijzonder veel van wild en gevogelte. En, het belangrijkste, wij willen alleen A-kwaliteit. Altijd van dezelfde slachterij, geslacht, handmatig schoongemaakt, en dezelfde dag geleverd. Wij maken alles vers. Wil een klant zes schnitzels terwijl er maar vier liggen, geen probleem. Een rollade op maat? Prima. Alles ‘on the spot’. We hebben geen geheime plekjes. Dat is waar onze klanten voor komen, ongeacht hun afkomst en budget.”

Ondertussen zijn de voorbereidingen voor de feestdagen in volle gang. En werkt Sharon stap voor stap verder aan haar doelen; meer allround vakmensen, een website met bezorgservice, haar moeder als adviseur en, wie weet, over een paar jaar wel een derde winkel, een restaurantje of een foodtruck erbij. “Plus, niet te vergeten, een goede balans tussen werk en privé. Dan heb je een goede onderneming en een gelukkig leven."

Dit is het derde deel van de rondvraag 'Eindelijk weer samen eten'. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vleesmagazine lezen de hele rondvraag in Vleesmagazine 7-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af!

Lees ook
‘Mensen ontdekken goede soorten kip’

‘Mensen ontdekken goede soorten kip’

Er vindt een flinke schaalvergroting plaats van vleeskuikenslachterijen in Nederland, maar ook in België, Frankrijk en Duitsland, vertelde Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie Nepluvi. Een proces dat door de coronapandemie is versneld.

‘Thuis koken loont vaak niet voor ouderen’

‘Thuis koken loont vaak niet voor ouderen’

Steeds meer consumenten kiezen voor kwaliteitskip. De slager kan hier als ambachtelijk specialist z’n meest veelzijdige voordeel mee doen. Hij kan inspireren, vertellen over de herkomst en niet alleen de beste kip, maar ook ongelofelijk veel lekkere gerechten en maaltijden neerzetten. Voor extra inspiratie delen vier leveranciers van smaakmakers...

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

De Vereniging voor de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) promootte de afgelopen weken de pluimveesector door middel van informatieve evenementen. Dit was onderdeel van de ‘Kip uit Europa’-campagne. Deelnemers maakten nader kennis met de sector en konden de Europese kip proeven.