Haysteck brengt handzaam boekje over sociale media

4 november 2016

Uitgeverij Haysteck uit Zaltbommel heeft een werkzaam boekje over het gebruik van sociale media samengesteld met de titel ‘Kickass content in 60 minuten.’ Ondernemers kunnen er hun voordeel mee doen om hun bedrijf onder de aandacht te brengen.

Internet maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier de aandacht van de consument te trekken. Iedereen kan moeiteloos ‘content’ verspreiden, stelt Haysteck, maar het probleem is dat veel mensen niet weten wát ze moeten delen. ‘Ondernemers voelen zich als het muurbloempjes op het feest, ze weten niet hoe ze de dansvloer op kunnen komen, terwijl klanten hun keuzes steeds vaker baseren op online aanwezigheid’, aldus auteur van het boekje Rutger Steenbergen.

Steenbergen komt als trainer en adviseur bij bedrijven veel mensen tegen die contentmarketing en sociale media maar moeilijk vinden: ‘Sterker nog, ik denk dat de meerderheid ermee in zijn maag zit. Ze willen de eerste stap wel zetten, maar weten niet hoe.’

Duidelijke boodschap

Volgens Steenbergen zijn er twee redenen waarom mensen niet weten wat ze kunnen zeggen. De eerste is dat ze geen duidelijke boodschap hebben. ‘Als je precies hetzelfde doet als je concurrent kijken mensen maar naar een ding: de prijs. Je wilt je dus onderscheiden en dat is veel makkelijker met een goed verhaal.’

De tweede reden is een gebrek aan inspiratie. Volgens Steenbergen vinden veel mensen hun dagelijks werk bijvoorbeeld maar triviaal en niet de moeite waard om te delen. Zonde, vindt hij, want juist de kleine en persoonlijke dingen zijn voor buitenstaanders interessant.

Steenbergen: ‘Sociale media bijten niet: mensen vinden veel meer interessant dan je denkt. Een begrafenisondernemer voelt zich misschien geremd om van alles te delen over zijn werk, maar hij kan bloggen en twitteren over het schrijven van toespraken, de keuze van rouwkaarten, het vinden van dragers, de keuze van een rouwcentrum; keuze genoeg.’

Duwtje in de rug

In zijn nieuwe boek Kickass content in 60 minuten beschrijft Steenbergen hoe iedereen succesvol content kan maken en delen voor zijn doelgroep. Van het bepalen van de primaire boodschap tot het selecteren van bijpassende kanalen en het planmatig plaatsen van updates: het boek neemt de lezer bij de hand.

Voorbeelden

Daarnaast geeft Steenbergen veel voorbeelden van succesvolle socialemediacontent. ‘De meeste mensen hebben een duwtje in de rug nodig. Je hoeft de lat niet zo hoog te leggen en kleine successen stimuleren je om door te gaan. De voorbeelden helpen lezers op weg.’

Altijd op de hoogte blijven?