Hanos en Bidfood kiezen voor kip met Beter Leven

Kip_Unsplash/Finn Mund

Foto: Finn Mund/ Unsplash

Groothandels Bidfood en Hanos hebben Wakker Dier laten weten hun huismerk kipproducten te voorzien van minimaal één Beter Leven-ster. Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie: “Goed nieuws voor consumenten. De kans dat zij in de horeca of op het werk onbedoeld plofkip eten wordt hiermee veel kleiner.”

De toezegging van de groothandels betreft de onbewerkte huismerkkip. In 2023 voldoen deze producten van Bidfood aan het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming en die van Hanos in 2024. Ook met hun bewerkte kipproducten – zoals bijvoorbeeld vleeswaren en gerookte kip – willen de groothandels overstappen op kip met een ster, maar zij doen hier geen harde toezegging op.

Sligro maakte vorig jaar al bekend over te stappen op kip met minimaal één ster Beter Leven. Volgens Wakker Dier voldoet bij Makro 88 procent van de verse kip al aan één ster.

Beter Leven

Kippen met één Beter Leven-ster krijgen ongeveer veertig procent meer ruimte en een overdekte buitenuitloop. Zij groeien bovendien langzamer. Door deze verbeteringen blijven de kippen gezonder en hebben ze minder antibiotica nodig. Beter Leven is een onafhankelijk keurmerk van de Dierenbescherming.

Bron: Persbericht Wakker Dier 

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Een groot deel van het assortiment van slagerij ’t Stokpaardje in ’s-Hertogenbosch van Ted Steenbergen bestaat uit scharrelkip- en gevogelteproducten van Scheria. “In de verkoop naar de klant kun je een goed verhaal vertellen: het is vers, smaakvol en antibioticavrij vlees.”

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Migros Group, het grootste retailbedrijf van Zwitserland gaat investeren in de Israëlische kweekvleesproducent SuperMeat. Met deze samenwerking willen de bedrijven de productie en distributie van kweekvlees op commerciële schaal versnellen. Onderdeel van de overeenkomst is een investering van Migros in SuperMeat.