Hanos en Bidfood kiezen voor kip met Beter Leven

Kip_Unsplash/Finn Mund

Foto: Finn Mund/ Unsplash

Groothandels Bidfood en Hanos hebben Wakker Dier laten weten hun huismerk kipproducten te voorzien van minimaal één Beter Leven-ster. Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie: “Goed nieuws voor consumenten. De kans dat zij in de horeca of op het werk onbedoeld plofkip eten wordt hiermee veel kleiner.”

De toezegging van de groothandels betreft de onbewerkte huismerkkip. In 2023 voldoen deze producten van Bidfood aan het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming en die van Hanos in 2024. Ook met hun bewerkte kipproducten – zoals bijvoorbeeld vleeswaren en gerookte kip – willen de groothandels overstappen op kip met een ster, maar zij doen hier geen harde toezegging op.

Sligro maakte vorig jaar al bekend over te stappen op kip met minimaal één ster Beter Leven. Volgens Wakker Dier voldoet bij Makro 88 procent van de verse kip al aan één ster.

Beter Leven

Kippen met één Beter Leven-ster krijgen ongeveer veertig procent meer ruimte en een overdekte buitenuitloop. Zij groeien bovendien langzamer. Door deze verbeteringen blijven de kippen gezonder en hebben ze minder antibiotica nodig. Beter Leven is een onafhankelijk keurmerk van de Dierenbescherming.

Bron: Persbericht Wakker Dier 

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
NEPLUVI komt met masterplan voor dierenwelzijn

NEPLUVI komt met masterplan voor dierenwelzijn

De Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie, NEPLUVI, bestaat 45 jaar. Tijdens de ledenvergadering op 28 oktober overhandigde voorzitter Gert-Jan Oplaat het eerste exemplaar van het ‘Masterplan borging dierenwelzijn; Goed, Beter, Best’ aan het ministerie van LNV.

‘Slim verpakken zorgt voor stijging omzet en daling dervingskosten’

‘Slim verpakken zorgt voor stijging omzet en daling dervingskosten’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Huub...

Nederlandse consument blijft vlees eten

Nederlandse consument blijft vlees eten

In 2021 verbruikte de Nederlandse bevolking 76,1 kg vlees. Een kleine stijging ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlandse vleesverbruik van Wageningen Economic Resource in opdracht van Wakker Dier.