Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500
Foto via Unsplash
In de Food500 van Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) is een explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden te zien. Het FSIN verwacht dat de markt voor maaltijdbezorging nog blijft toenemen en tussen nu en 2030 verdubbelt.
Het FSIN presenteert de Food500, het overzicht de vijfhonderd foodbedrijven met de hoogste omzetten, voor het eerst sinds de coronapandemie. In het rapport is te zien dat de omzet van bedrijven in de foodretail fors groeide. De pandemie en bijkomende maatregelen zorgden ervoor dat ondernemingen in de foodservice juist minder omzet draaiden dan in de Food500 van 2019.
Explosie van maaltijdbezorgers
In de top 10 snelste groeiers van het afgelopen jaar is ook de toename in maaltijdbezorging te zien. Deze lijst wordt aangevoerd door Uber EATS en Deliveroo, met kort daarachter de bezorgdiensten van SPAR en PLUS, maaltijdboxen-bezorger Uitgekookt en websupermarkt Picnic. Bezorgers van boodschappen en maaltijdboxen boekten in 2021 gezamenlijk een omzet van 3,9 miljard euro, een toename van 278,6 procent ten opzichte van de vorige Food500 drie jaar geleden. Het FSIN verwacht tussen nu en 2030 een verdubbeling van de markt voor maaltijdbezorging.
Foodretail profiteert
De FSIN Food 500 omvat dit jaar met een omzet van 49,9 miljard euro bijna 86 procent van de totale Nederlandse foodmarkt. De totale omzet van de bedrijven in de Food500 is daarmee flink hoger dan de 45,7 miljard euro jaaromzet van alle bedrijven in de Food500 2019 (met omzetten over 2018). Alleen de foodretail profiteert, die zijn jaaromzet zag stijgen van 35,3 miljard euro in 2018 naar 51,5 miljard euro in 2021. De foodservicebranche, waar ook klassieke horeca onder valt, zag zijn 10,4 miljard euro omzet uit 2018 dalen naar 8,4 miljard euro in 2021.
Kansen en aandachtspunten
Volgens het FSIN liggen de belangrijkste aandachtspunten voor investeringen door foodbedrijven bij nieuwe locaties, personeel, digitalisering en het verbouwen van bestaande locaties. De belangrijkste kansen liggen in de behoefte aan meer gemak bij consumenten, gezonder eten en meer behoefte aan duurzame producten. Prijsstijgingen, personeelskrapte en een eventuele recessie worden sectorbreed als de grootste bedreigingen gezien.
Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws.
|
Altijd op de hoogte blijven?
Dossiers
Meer over
Lees ook
‘Door onze slagersachtergrond weten we hoe vleesvervanger moet smaken’
Jan Zandbergen is een hecht familiebedrijf. Wat ooit begon als slagerij in Leiden (met inkoop voor derden), is anno 2022 uitgegroeid tot een internationale speler op de markt voor vlees én plantaardige vlees-alternatieven.
Trunkrs Client Awards voor online vleesverkopers
Bezorgservice Trunkrs reikte 29 juni de Trunkrs Client Awards uit. Onder andere BBQ Thuisbezorgd, Nice to Meat, Diviande en The Butchery vielen in de prijzen.
Tips & tricks voor maaltijden
Maaltijden aanbieden kan big business zijn volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan, mits je het goed aanpakt. Dus (ook) voldoende groente, persoonlijk advies, misschien een bezorgservice én een poké bowl in je toonbank. “Met alleen een klassieke hutspot kom je niet meer weg.”