Grootste omzetgroei detailhandel in 11 jaar

overzichtsfoto winkel

De Nederlandse detailhandel heeft vorig jaar 4,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de hoogste groei in elf jaar, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag. Het volume, dus de verkopen, was 3,1 procent hoger.

Online is 19,5 procent meer omgezet. De omzet van zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeide met ruim 3 procent. Overigens hebben de non-foodwinkels het omzetverlies sinds de crisis nog niet weggewerkt. Bij winkels in voedings- en genotmiddelen liggen de opbrengsten duidelijk hoger dan voor de crisis, waarbij supermarkten sterker groeien dan speciaalzaken.

Lees ook: ‘Food grootste groeier bij onlinebestedingen’

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de drogisterijen en parfumerieën, de winkels in schoenen, lederwaren en kleding behaalden meer omzet dan in 2016. De winkels in consumenten-elektronica en in recreatie-artikelen boekten echter een omzetverlies, zo constateerde het CBS.

chart1-e1518508851455

Verandering is samenstelling koopdagen

In de maand december dikte de detailhandelsomzet met 3,5 procent aan. Deze omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen, merkt het statistiekbureau op. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 1,5 procent hoger dan in december 2016.

Herstel een feit

Directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland constateert dat het herstel in de detailhandel 'een feit' is. 'Goed nieuws voor de winkeliers', voegde hij daaraan toe.

chart2-e1518508829920
Lees ook
Supermarktvrees door corona helpt slager

Supermarktvrees door corona helpt slager

Slagers en corona. Hoe ingrijpend het virus ook is voor de samenleving, puur omzettechnisch gezien pakt COVID-19 voor het ambacht niet verkeerd uit. ‘De eerste weken van de intelligente lockdown behaalden we 50 procent extra omzet. Het deed me denken aan de MKZ-crisis’, laat slager Sietse van Dijk uit Brummen aan Vleesmagazine weten.Speciaalzaken als...

GfK: ‘Omzet speciaalzaken met ruim een derde gestegen'

GfK: ‘Omzet speciaalzaken met ruim een derde gestegen'

Speciaalzaken zoals bakkers, slagers en groenteboeren draaiden de afgelopen maanden zo’n 55 miljoen euro extra omzet. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.Volgens het bureau, dat het koopgedrag van circa tienduizend Nederlandse huishoudens analyseerde, zagen vooral groentewinkels en slagers hun omzet toenemen. Zij verkochten zo’n dertig à...

Rabobank: ‘Betere speciaalzaak profiteert, maar er is een keerzijde’

Rabobank: ‘Betere speciaalzaak profiteert, maar er is een keerzijde’

De betere speciaalzaak, zoals de bakker en slager, profiteert van de coronacrisis, zo staat te lezen in de sectorprognoses van de Rabobank. Toch is er ook een keerzijde. De sluiting en vervolgens beperkte openstelling van de horeca, heeft negatieve gevolgen voor veel speciaalzaken. Dat zorgt per saldo voor een verwachte omzetdaling bij versspeciaalzaken...