‘Groente toevoegen aan bepaalde traditionele vleesproducten’

Slagerij Schreinemachers Venlo, Vegetarische producten en leukste slager van LimburgOpdrachtnummer: 5428

Slager Toine Schreinemachers uit Venlo biedt sinds een jaar een vegetarisch assortiment aan. Inmiddels is de verkoop van vleesvervangers nóg verder gestegen. Voor volgend jaar neemt hij zich voor meer groente toe te voegen aan producten die traditioneel gezien alleen vlees bevatten.

Om voldoende onderscheidende waarde te kunnen blijven bieden, besloot Toine Schreinemachers van de gelijknamige Natuurslagerij vegetarische producten op te nemen in zijn assortiment. ‘Veel slagers gaan daar ook al een heel eind in mee, door het aanbieden van bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden en traiteurproducten. Maar ook vegetarische producten passen in die trend; daar kunnen we onze ogen niet voor sluiten’, vindt de slager. ‘De tijd is voorbij dat we als slagers zelf konden bepalen wat we verkochten. Om toekomstperspectief te houden, moet je naar je klanten luisteren. En feit is dat het aantal vegetariërs in ons land een stijgende lijn laat zien; een groei die voorlopig nog niet ten einde is.’

Schreinemachers begon met vier verschillende vegetarische producten van cateringbedrijf Lola Blanco: vegetarische burgers, groene balletjes, een bonenstoofschotel en een currygerecht met groenten. De eerste producten waren echte vleesvervangers, op basis van kikkererwten en linzen. Inmiddels is hij overgestapt op een andere leverancier, omdat de toenmalige helaas niet kon leveren op de momenten dat het nodig was.

Stijging

De slager merkt dat de vraag naar vegetarische gerechten nog verder is gestegen. ‘Vega is groeiende, dus de belangstelling ook. We merken dat mensen bewuster gaan eten. Minder vlees en meer variatie.’ Daarbij richt hij zich vooral op de jongere volwassenen tussen 25 en 35 jaar. ‘Zij zijn het meest met dit item bezig.’

In 2020 verwacht hij vooralsnog het assortiment vleesvervangers niet verder uit te breiden. ‘Het huidige assortiment is toereikend. Wel zijn we bezig onze productlijn bewuster te maken. Dat houdt in dat we in producten, die traditioneel enkel vlees bevatten, nu ook verse gesneden groenten verwerken.’

Meat-Donut-bereid-bijgesneden-300x200 Meat Donut.

Op de recente VAS Vakwedstrijden heeft hij Goud met Ster behaald met zo'n hernieuwd product, de Meat Donut. ‘Dit product u conform onze nieuwe lijn: een vleesdeel van 80 procent, en 20 procent groenten. De jury beoordeelde cum laude.’

Lees ook: Burger King in zee met Vegetarische Slager

 
Dossiers
Lees ook
Leerling-slagers presenteren streekproducten tijdens Avond van de West-Vlaamse slager

Leerling-slagers presenteren streekproducten tijdens Avond van de West-Vlaamse slager

In Roeselare vond op 19 oktober de vierde editie van de Avond van de West-Vlaamse slager plaats. Leerling-slagers van West-Vlaamse slagerijscholen presenteerden acht nieuwe West-Vlaams streekproducten, waaronder twee vegetarische. Hiermee speelt de sector in op de vraag van de flexitarische klant.

KLM schrapt vlees van menu

KLM schrapt vlees van menu

KLM schrapt vlees van het menu van de toeristenklasse tijdens vluchten. Dit laat de luchtvaartmaatschappij weten aan De Telegraaf. De maatregel is niet in het kader van bezuinigingen, maar is onderdeel van het thema verduurzamen binnen de maatschappij. In de toeristenklasse wordt momenteel bij vluchten binnen Europa al geen vlees meer aangeboden;...

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.