Groei zondagomzet stagneert in grote steden

12 september 2016

In de drie grote steden stagneert de groei van de zondagomzet.

Tegelijkertijd groeit de zondagomzet in Nederland, doordat steeds meer huishoudens (bijna 7 op 10) vaker boodschappen doen op zondag (9,1 keer per jaar). Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Van de totale supermarktomzet werd dit jaar 4,4 procent op zondag gerealiseerd, wat uitkomt op €1,5 miljard.

Verschillen tussen steden en het noorden

In Nederland is er volgens GfK een groot verschil zichtbaar tussen de districten als het gaat om het zondagaandeel. Vooral tussen de drie grote steden (hoog aandeel) en het noorden van het land (laag). Het omzetaandeel van de zondag stijgt sinds 2008 in alle regio’s.

Zondagomzet relatief groot onder jongeren

In elke fase van de gezinscyclus is jaarlijks sinds 2008 een stijging van het zondagaandeel zichtbaar. Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening. Bij de jonge alleenstaanden is dit aandeel afgelopen jaar echter niet gestegen en bij de gepensioneerden blijft het aandeel, ondanks de stijging, beperkt.

Aandeel vrijdag en zaterdag neemt af

Door de groei van de zondag omzet is het omzet aandeel van de vrijdag en zaterdag afgenomen (46 procent in 2012 en 42,6 procent in 2015). De vrijdag en zaterdag zorgen nu voor 42,3 procent van de omzet (46 procent in 2012).

Altijd op de hoogte blijven?