Groei consumentenbestedingen vlakt af

Aalten, slagerij Gleis foto reportage bij Vleesmagazinefotografie Hans Prinsen

Consumenten hebben in december 1,2 procent meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Maar de groei is wel wat lager dan in de voorgaande maanden, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Consumenten gaven in de laatste maand van het afgelopen jaar vooral meer uit aan overige goederen, zoals motorbrandstoffen. Ook de bestedingen aan cosmetica en parfum waren hoger. Verder werd aan voedings- en genotmiddelen bijna 1 procent meer uitgegeven, aldus het statistiekbureau. Daarentegen werd voor het eerst na april 2016 minder besteed aan duurzame goederen. Vooral de uitgaven aan auto’s waren lager. Aan woninginrichting, kleding en schoenen gaven consumenten in december wel meer uit.

Omstandigheden in februari even gunstig

Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen werd ruim 2 procent meer uitgegeven dan in december 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkt het CBS op. Volgens de zogenoemde consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie in februari per saldo even gunstig als in december.

Zie ook: CBS: online food groeit het hardst

cbs-consumptie-december
Dossiers
Lees ook
Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

De natuur bepaalt

De natuur bepaalt

Inmiddels is het alweer 2021. Het jaar begon niet zoals iedereen ongetwijfeld had gehoopt, net als iedereen weet dat de tijd geen rekening houdt met onze wensen. De vraag is waar we naartoe gaan. Wie geeft ons het inzicht op waar we over een paar maanden zullen staan?Ook de komende tijd is nog steeds onzeker en nog steeds hebben we geen idee welke kant...

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent een pop-up slagerij in Almere. De slagerij is bedoeld voor consumenten die heimwee hebben naar de smaken van goed vlees, zoals ze dit bij een sterrenrestaurant eten. Bovendien vormt een bezoek aan de pop-up slagerij een unieke gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de hooggewaardeerde horecaslagerij.Al een tijdje kunnen...