Groei consumentenbestedingen vlakt af

Aalten, slagerij Gleis foto reportage bij Vleesmagazinefotografie Hans Prinsen

Consumenten hebben in december 1,2 procent meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Maar de groei is wel wat lager dan in de voorgaande maanden, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Consumenten gaven in de laatste maand van het afgelopen jaar vooral meer uit aan overige goederen, zoals motorbrandstoffen. Ook de bestedingen aan cosmetica en parfum waren hoger. Verder werd aan voedings- en genotmiddelen bijna 1 procent meer uitgegeven, aldus het statistiekbureau. Daarentegen werd voor het eerst na april 2016 minder besteed aan duurzame goederen. Vooral de uitgaven aan auto’s waren lager. Aan woninginrichting, kleding en schoenen gaven consumenten in december wel meer uit.

Omstandigheden in februari even gunstig

Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen werd ruim 2 procent meer uitgegeven dan in december 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkt het CBS op. Volgens de zogenoemde consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie in februari per saldo even gunstig als in december.

Zie ook: CBS: online food groeit het hardst

cbs-consumptie-december
Dossiers
Lees ook
Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Tussen 2011 en 2021 is 15,9 procent van het totaal aantal slagersbedrijven in Nederland van het toneel verdwenen. Begin 2011 waren er 2.270 slagersbedrijven, in 2021 waren er nog maar 1.910 over. De grootste terugloop had plaats bij de kleinere bedrijven. Groei in aantal kwam echter ook voor en wel bij de grotere slagers. Dit blijkt uit een analyse...

Nederlandse economie groeit weer

Nederlandse economie groeit weer

De Nederlandse economie groeide het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis, maar door de versoepelingen van de maatregelen is er weer groei.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.