Greenpeace boos op foodfabrikanten over plastic

plasticsupermarkt-272x181

Levensmiddelenproducenten zijn verslaafd aan wegwerpplastic. Plannen om de groeiende productie ervan een halt toe te roepen, zijn er niet en ook zijn ze er niet transparant over. Dat meldt Greenpeace International, die elf grote producenten bevroeg naar hun gebruik van plastic, hun beleid en ambitie.

Geen van de ondervraagde bedrijven heeft beleid of plannen om iets te doen aan de groeiende productie van wegwerpplastic. 'In het huidige productietempo verviervoudigt de hoeveelheid wegwerpplastic tot 2050. We kunnen daar niet tegenop recyclen', zegt Meike Rijksen, campagneleider plastic. Het is volgens de organisatie van levensbelang dat er radicaal wordt geminderd met plastic.

Recycling of verminderen

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven meer denken aan recycling dan aan verminderen. Verder weten veel producenten niet of hun verpakkingen worden gerecycled of waar het wegwerpplastic na gebruik blijft.

De ondervraagde bedrijven zijn Coca-Cola, Colgate-Palmolive, Danone, Johnson & Johnson, Kraft Heinz, Mars, Nestlé, Mondelēz, PepsiCo, Procter & Gamble en Unilever. Geen van de bedrijven heeft volledige informatie verstrekt over hun plastic voetafdruk, meldt Greenpeace.

Regelgeving vermijden

'We hoopten tijdens dit proces de voorlopers in de sector te identificeren, maar in plaats daarvan kwamen we erachter dat de hele sector verzuimt verantwoordelijkheid te nemen voor de plasticvervuiling', zegt Rijksen. Greenpeace bepleit regelgeving die bedrijven verplicht om wegwerpproducten te vermijden. Woensdag wordt hierover gestemd in het Europees Parlement.

[intermezzo:1]
Lees ook
‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.