Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

De Duitse startup Greenforce brengt een vleesvervanger in poedervorm op de Nederlandse markt. Deze Easy Mixen bestaan uit plantaardig erwteneiwit waaraan consumtenten water toevoegen om er bijvoorbeeld een burger of gehaktbal van te maken. 

Aan de vleesvervanger in poedervorm ging acht jaar onderzoek vooraf. Greenforce besteedde acht jaar aan onderzoek. Het resultaat is een poedermix van erwteneiwit, waar door toevoeging van water plantaardige vleesproducten mee kunnen worden gemaakt. Het assortiment bestaat uit; Easy Mix Burger, Easy Mix Gehaktbal, Easy Mix Gehakt, Easy Mix Schnitzel en Easy Mix gehaktballetjes (Zweedse stijl).

Het voordeel van deze nieuwe vleesvervanger in poedervorm is dat de consument precies de hoeveelheid kan gebruiken die hij of zij nodig heeft voor een maaltijd. Ze kunnen de vleesvervanger naar eigen inzicht verfijnen en de zakjes gemakkelijk bewaren. 

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat centraal bij Greenforce. Oprichter Thomas Isermann gelooft dat de overschakeling naar een plantaardig dieet noodzakelijk is om de groeiende wereldbevolking te voorzien van voldoende eiwitten. De poedervorm maakt volgens hem zijn vleesvervanger nog duurzamer  "Hierdoor wordt onze impact op het milieu namelijk nóg kleiner. Het is licht in gewicht, zeer lang houdbaar door de hersluitbare verpakking en het hoeft niet gekoeld bewaard te worden. Op deze manier verminderen we de uitstoot van transport en het energie verbruik enorm. Daarnaast is het lokaal geproduceerd in Duitsland, verpakt in recyclebaar materiaal en worden de producten klimaatneutraal verzonden.”                

Isermann richtte Greenforce in 2020 op in München. Na de succesvolle lancering in Duitsland is het bedrijf sinds juni 2021 ook actief op de Nederlandse markt. Het bedrijf won in 2021 de Green Product Award en de Vegan Food Award (2021)

 

Lees ook
Half miljard dollar voor Livekindly

Half miljard dollar voor Livekindly

In een jaar tijd heeft Livekindly Collective meer dan een half miljard dollar aan financiering opgehaald. $135 miljoen was al binnen, maar daar komt nu nog eens $335 miljoen bij. Dat maakt het collectief van heritage- en startup-merken een van de drie hoogst gefinancierde en snelst groeiende plantaardige voedingsbedrijven.

Test Aankoop: Vleesvervangers vervangen niet altijd vlees

Test Aankoop: Vleesvervangers vervangen niet altijd vlees

Vleesvervangers zijn niet altijd een volwaardig alternatief voor vlees. Naast ongezond hebben sommigen een te laag eiwit-, ijzer- of vitamine B12-gehalte. Dat concludeert de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop in een onderzoek naar vleesvervangers.

Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Met een miniem verschil zit nieuwkomer De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely op de hielen, maar het is het chocolademerk dat voor de vierde keer met de eer van meest duurzame merk van Nederland mag strijken.