Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

De Duitse startup Greenforce brengt een vleesvervanger in poedervorm op de Nederlandse markt. Deze Easy Mixen bestaan uit plantaardig erwteneiwit waaraan consumtenten water toevoegen om er bijvoorbeeld een burger of gehaktbal van te maken. 

Aan de vleesvervanger in poedervorm ging acht jaar onderzoek vooraf. Greenforce besteedde acht jaar aan onderzoek. Het resultaat is een poedermix van erwteneiwit, waar door toevoeging van water plantaardige vleesproducten mee kunnen worden gemaakt. Het assortiment bestaat uit; Easy Mix Burger, Easy Mix Gehaktbal, Easy Mix Gehakt, Easy Mix Schnitzel en Easy Mix gehaktballetjes (Zweedse stijl).

Het voordeel van deze nieuwe vleesvervanger in poedervorm is dat de consument precies de hoeveelheid kan gebruiken die hij of zij nodig heeft voor een maaltijd. Ze kunnen de vleesvervanger naar eigen inzicht verfijnen en de zakjes gemakkelijk bewaren. 

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat centraal bij Greenforce. Oprichter Thomas Isermann gelooft dat de overschakeling naar een plantaardig dieet noodzakelijk is om de groeiende wereldbevolking te voorzien van voldoende eiwitten. De poedervorm maakt volgens hem zijn vleesvervanger nog duurzamer  "Hierdoor wordt onze impact op het milieu namelijk nóg kleiner. Het is licht in gewicht, zeer lang houdbaar door de hersluitbare verpakking en het hoeft niet gekoeld bewaard te worden. Op deze manier verminderen we de uitstoot van transport en het energie verbruik enorm. Daarnaast is het lokaal geproduceerd in Duitsland, verpakt in recyclebaar materiaal en worden de producten klimaatneutraal verzonden.”                

Isermann richtte Greenforce in 2020 op in München. Na de succesvolle lancering in Duitsland is het bedrijf sinds juni 2021 ook actief op de Nederlandse markt. Het bedrijf won in 2021 de Green Product Award en de Vegan Food Award (2021)

 

Lees ook
Week zonder vlees

Week zonder vlees

Op het moment dat ik dit schrijf, is het dinsdag, de tweede dag van de Nationale Week Zonder Vlees. Net als bij de vorige editie van deze week is de omzet goed, alsof geen consument zich iets van de week ‘zonder’ aantrekt. Waar zouden we ons als slagers dan ook druk om maken? Sterker, voor het tweede jaar op rij is de vleesconsumptie per...

Cargill investeert in start-up Bflike

Cargill investeert in start-up Bflike

Start-up Bflike, ontwikkelaar van technologieën die resulteren in plantaardige vlees- en visproducten die zo veel mogelijk lijken op hun dierlijke tegenhangers, vindt in Cargill een nieuwe investeringspartner.

Overname Vivera door Braziliaans vleesconcern JBS

Overname Vivera door Braziliaans vleesconcern JBS

Het Braziliaanse vleesconcern JBS neemt voor 341 miljoen euro de Nederlandse producent van vleesvervangers Vivera over. De overname omvat ook de drie fabrieken en het R&D centrum van Vivera.