Gerda Meijer en Wim Koelewijn eerste Meesterverkopers in slagerijbranche

meester-IMG-1730

Gerda Meijer en Wim Koelewijn mogen de titel 'branche erkende meesterverkoper' dragen. Dat is maandagavond 13 januari bekendgemaakt in Van der Valk Hotel in Apeldoorn. Beiden zijn geïnaugureerd.

Gerda Meijer en Wim Koelewijn zijn de eerste twee 'Branche erkende meesterverkopers' in de slagerijbranche. In een eerste reactie zei een emotionele Gerda Meijer, werkzaam bij slagerij Hemmen in Oostwedde, dat ze erg trots is op het behaalde resultaat. 'Ik heb heel kritisch naar mezelf en naar het bedrijf gekeken.' Wim Koelewijn, volgens  voorzitter Commissie Meesterproef bij de Stichting Meestertitels Ad Bergwerff een pionier in de slagerijbranche, toonde zich vooral blij met de introductie van deze nieuwe meestertitel in de slagerswereld. 'Een hele uitdaging en heel fijn dat we deze kans hebben gekregen', aldus Koelewijn na afloop van de inauguratie zojuist.

Verkoop

Naar aanleiding van het succes van de meesterslager is vorig jaar als verlengde hiervan ook gestart met de titel branche erkende meesterverkoper. Veruit het grootste gedeelte van het werkzame personeel binnen de branche werkt in de verkoop. En dus is het van belang hen ook te kunnen toetsen en prijzen was de gedachte.  Dit kan zowel de slager-ondernemer zelf zijn als een medewerker. Volgens Arthur Tarmond, secretaris van de Stichting Meestertitels Slagersbranche, is het idee voor de Meestertitels ontstaan om een bijdrage te leveren aan een betere erkenning en waardering van het ambacht, zowel binnen als buiten de sector. Voor het theoretische gedeelte moest een verslag ingeleverd worden, waarin een verkoopplan is opgenomen en moest worden ingegaan op trends en vernieuwingen en het verbeteren van klantprocessen. De kandidaten moesten een presentatie over het verslag houden.

Praktisch en theoretisch

Het traject bestaat dat Gerda Meijer en Wim Koelewijn hebben doorlopen bestond uit twee delen: een praktisch en een theoretisch deel. In het praktijkgedeelte moesten de kandidaten binnen hun bedrijf laten zien hoe ze met hun klanten omgaan. Dit klantcontact werd vervolgens beoordeeld. Daarnaast stonden ook praktische handelingen centraal, zoals het snijden van zachte en harde vleeswaren, het netjes opmaken van de vleeswaren en het verpakken. Het gaat bij meesterverkoper niet alleen om de kennis van verkopen, maar ook om productkennis en mesvaardigheid.

Vijf meesterslagers

In mei 2017 is het meesterslager traject voor het eerst van start gegaan en in het najaar van 2018 startte het volgende traject. Dat heeft geresulteerd in vijf meesterslagers. In 2018 werden Dennis Van Dun van Slagerij Van Roessel in Waalwijk en Wouter van de Veen van Slagerij Wout van de Veen in Ederveen tot meesterslager benoemd. In 2019 volgden Arno De Best van Slagerij Arno de Best in Bergen, Herman Ter Weele van Slagerij Ter Weele in Oene en Johan van Uden van Chateaubriand in Heemstede. Onlangs is het derde traject gestart. ‘Daar zijn we heel blij mee. Zodoende is de verwachting dat ook in 2020 nieuwe meesterslagers worden geïnaugureerd.’

Over Stichting Meestertitels Slagersbranche

De meestertitel ‘branche erkende meesterslager’ is ondergebracht bij de Stichting Meestertitels Slagersbranche. Het bestuur van de stichting wordt gevormd door vertegenwoordigers van Koninklijke Nederlandse Slagers, FNV en CNV Vakmensen.

Meer aandacht voor de titels in de komende uitgave van Vleesmagazine.

button_voordeelabonnement-aanvragen
Lees ook
Doe mee aan de Verspillingsvrije Week

Doe mee aan de Verspillingsvrije Week

Volgende week, op 7 september, start de Verspillingsvrije Week. Ook slagers kunnen hier aan meedoen. Brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers zet alvast het promotiemateriaal klaar en geeft tips.

Koos van Essen volgt Ad Bergwerff op als voorzitter KNS

Koos van Essen volgt Ad Bergwerff op als voorzitter KNS

Toen hij zitting nam in het bestuur van branchevereniging KNS (Koninklijke Nederlandse Slagers), had hij al de ambitie om op termijn voorzitter te worden. Koos van Essen windt er geen doekjes om. Als hij zich ergens voor inzet, dan graag aan het roer.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.