Genomineerden Slager met Ster starten aan de finaleronde

24 augustus 2015 Vleesmagazine

In Gilze bij Levens Cooking & Baking Systems kregen de genomineerde slagers uitleg over de finaleronde van Slager met Ster. De eerste horde is genomen met het bereiken van de finale. Na nog vier beoordelingen krijgen de slagers in november wellicht één, twee, of drie sterren. De genomineerden werden welkom geheten door Marijke Buijs, hoofdredacteur van Vleesmagazine.

Jury-coördinator Frank Janssen van het NBC vertelde de aanwezige slagers over de verschillende beoordelingen in de finaleronde. Zo krijgen de ondernemers nog een retail- en een ondernemersjury over de vloer. Het derde onderdeel van de finaleronde is de klanten enquête. Tot slot weegt ook het cijfer dat behaald is na de voorronde mee in de einduitslag.

De verdeling van de jureringen van de finaleronde is als volgt:

  • Retailjury = 35%
  • Ondernemersjury = 15%
  • Klanten enquête = 20%
  • Voorronde = 30%

Retailjury 

Erik Hemmes neemt de boordeling van de retailjury voor zijn rekening.  Hij zal vooral letten op de koopkracht, de routing en naar de beleving van de winkel. De belangrijkste vraag vanuit de retailjury is of klanten de winkel zouden aanbevelen aan andere mensen.

Ondernemersjury

In de ondernemersjury zitten drie collega-genomineerden die samen met Hans Wentink bij een slagerij op bezoek gaan in een andere provincie. Iedere slager krijgt 25 minuten de tijd om zijn winkel te presenteren aan de jury. Daarna is er tijd om vragen te stellen en om bedrijf te laten zien. Dit jaar is het thema personeelsmanagement. ‘Dit wordt door middel van verschillende onderdelen getoetst. Bijvoorbeeld op instroom. Is er budget voor instroom, om mensen te werven? Heeft u een functieprofiel, wensen op gebied van ervaring, zijn de verantwoordelijkheden beschreven, hoe gaat u werven enzovoort’, vertelt Frank Janssen. De drie collega’s beoordelen in de termen: matig, goed, zeer goed, uitstekend. Hun beoordeling weegt voor vijftig procent mee en de waardering van Hans Wentink ook voor vijftig procent. Hij heeft van tevoren alle presentaties al gezien en kan daardoor een evenwichtig cijfer geven.

Klanten enquête

Voor de klanten enquête moeten er minimaal honderd beoordelingen worden binnengehaald. Na afloop van de genomineerden bijeenkomst kregen de slager hier een promotiepakket voor mee naar huis. In promopakket staan kaartjes die kan worden uitgedeeld aan de klanten met een link naar de website. Zij vullen een aantal gesloten en open vragen in. Aan de open vragen wordt geen waarde gehangen, maar geven wel waardevolle informatie aan uzelf. ‘De ster is het resultaat, maar de rapportages zijn het doel. Daar kunt u verder mee in uw bedrijf’, benadrukt Janssen.

Gertjan Kiers

Na de uitleg van Frank Janssen over de finaleronde is het de beurt aan demoslager Gertjan Kiers om de slagers toe te spreken. Hij vertelde over zijn dromen. Dromen die hij vroeger had als jongen, maar ook de dromen die hij nu heeft. In zijn inspirerende verhaal benadrukte hij hoe belangrijk social media tegenwoordig is voor slagers. ‘Je kunt bijvoorbeeld via Facebook eenvoudig laten zien wat je doet. Daar krijg je de gunfactor door, mensen menen je daardoor te leren kennen.’

P6A0283-300x200 Gertjan Kiers vertelt over zijn dromen

Kookdemonstraties

Na het officiële gedeelte konden de slagers genieten van verschillende kookdemonstraties. Naast Gertjan Kiers verzorgde ook Levens een demonstratie. Zo werd er een broodje hamburger geserveerd die in anderhalve minuut in de magnetron werd bereid. Bruin van buiten en sappig rood van binnen.

Altijd op de hoogte blijven?