‘Gebruik van AI moet vermeld op etiketten’

17 december 2024 Redactie Food Pixabay
ONDERZOEK | De meeste consumenten vinden dat voedsel- en drankenfabrikanten moeten aangeven of een product is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie (AI).

In een onderzoek in opdracht van Ingredient Communications en uitgevoerd door SurveyGoo, was 83 procent van de respondenten het ermee eens dat bedrijven op het etiket van een product moeten vermelden of het is ontworpen of vervaardigd met behulp van AI-technologie. Meer dan de helft van alle ondervraagden – 55 procent – was het sterk eens met deze bewering  en slechts 4 procent was het er helemaal mee oneens.

Niet natuurlijk

Bijna twee derde van de respondenten (64 procent) zei dat ze van mening waren dat voedsel- en drankproducten die met behulp van AI-technologie zijn gemaakt, niet als ‘natuurlijk’ mogen worden omschreven - en 12 procent is het hier niet mee eens. Er was ook veel steun voor regulering: 78 procent van de respondenten was het ermee eens dat de regering wetten moet invoeren die bepalen hoe voedsel- en drankbedrijven AI-technologie kunnen gebruiken om hun producten te ontwerpen en te produceren. Slechts 6 procent was het hier niet mee eens.

AI-technologie

Een meerderheid van de respondenten (52 procent) was het eens met het algemene punt dat AI-technologie een positieve ontwikkeling is die de mensheid ten goede zal komen, terwijl 21 procent het daar niet mee eens is. Op de vraag wat ze vonden van het gebruik van AI specifiek voor het ontwerpen en produceren van voedsel- en drankproducten, zeiden echter minder respondenten (42 procent) dat ze zich hier positief over voelden, waarbij 27 procent zei dat ze zich negatief voelden.

Minder veilig

Iets minder dan de helft van de respondenten (44 procent) zei dat ze geloofden dat een voedsel- of drankproduct dat met behulp van AI is gemaakt, mogelijk minder veilig is om te consumeren. Ze waren verdeeld over de vraag of ze meer of minder geneigd zouden zijn om een voedsel- of drankproduct te kopen dat met behulp van AI is gemaakt. Iets meer dan een kwart (26 procent) zei dat ze dit eerder zouden doen, terwijl 29 procent aangaf dat ze minder waarschijnlijk zouden zijn.

Generatiekloof

Uit de enquête bleek ook dat er een duidelijke generatiekloof was. Een meerderheid van de respondenten van Generatie Z en Millennials was positief over het gebruik van AI in de voedingsindustrie (respectievelijk 65 procent en 57 procent). Het overeenkomstige cijfer onder Generatie X en Boomers was duidelijk lager - respectievelijk 44 procent en 25 procent.

Overige uitkomsten

Andere conclusies uit de enquête waren onder meer dat 79 procent van de respondenten het ermee eens was dat besparingen die voedsel- en drankenbedrijven door het gebruik van AI maken, moeten worden doorgegeven aan het winkelend publiek in de vorm van lagere detailhandelsprijzen. 

Het sentiment veranderde echter als dit ten koste ging van de werkgelegenheid: 40 procent vond het onaanvaardbaar dat het gebruik van AI-technologie voor het ontwerpen en produceren van een voedings- of drankproduct betekende dat iemand zijn baan verloor - zelfs producten waren daardoor goedkoper. Een derde van de respondenten (33 procent) vond dit een acceptabele uitkomst.

Altijd op de hoogte blijven?