FSIN: thuisbezorgen rukt verder op

Hoogvliet-thuisbezorgen-2_klein-560x372

De bezorgomzet van de supermarkten stijgt ruim twee keer zo snel als die van de horeca. Het verschil tussen de twee secoren is nog maar €300 miljoen.

Dat blijkt uit cijfers die het FoodService Instituut Nederland vanmorgen heeft gepubliceerd naar aanleiding van de start van de Horecava. Uit de cijfers blijkt dat het thuisbezorgen door de foodretail met 29 procent is gegroeid naar €1,4 miljard, terwijl de foodservicebedrijven de bezorgomzet met 13,4 procent zagen toenemen tot €1,7 miljard. De totale omzet van het thuisbezorgen van food en levensmiddelen kwam daarmee uit op €3,1 miljard.

Thuisbezorgen blijft hard doorgroeien

FSIN verwacht dat dit cijfer de komende jaren hard blijft doorgroeien. ‘Niet alleen door de bezorgplatforms als thuisbezorgd.nl, maar ook foodretailers gaan maaltijden verkopen en thuis (en op kantoren) bezorgen. Daarom zullen zowel foodservice als foodretail hun bezorgdiensten blijven ontwikkelen’, schrijft de instantie. Daarbij doelt FSIN onder meer op de aankondiging van Albert Heijn dat het komend jaar het thuisbezorgen van maaltijden onder het merk Allerhande gaat testen in Amsterdam.

Totale foodomzet groeit in 2019 weer fors

Ook over de totale ontwikkeling van de foodomzet toont FSIN zich optimistisch. ‘De verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent zou in theorie alleen al in 2019 een omzetverhoging van €1,4 miljard veroorzaken. Rekening houdend met alle andere factoren verwachten we dat de totaalomzet in voedings- en genotmiddelen dit jaar met 4,5 procent gaat groeien. De buitenshuisconsumptie zal naar verwachting ruim 6 procent groeien.

Doorbraak van superants

De cijfers van FSIN laten zien dat de totale omzet van foodservice voor het eerst door de grens van €20 miljard is gebroken. Voor wat betreft de foodretail rekent het intituut op de opmars van de zogenoemde superants. ‘Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant. In andere Angelsaksische landen zijn ‘grocerants’ (zoals ze daar heten) al veel verder ontwikkeld’, zegt FSIN-voorman Jan-Willem Grievink.

[intermezzo:1]
Lees ook
Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

In de Food500 van Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) is een explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden te zien. Het FSIN verwacht dat de markt voor maaltijdbezorging nog blijft toenemen en tussen nu en 2030 verdubbelt.

Trunkrs Client Awards voor online vleesverkopers

Trunkrs Client Awards voor online vleesverkopers

Bezorgservice Trunkrs reikte 29 juni de Trunkrs Client Awards uit. Onder andere BBQ Thuisbezorgd, Nice to Meat, Diviande en The Butchery vielen in de prijzen.

FSIN verwacht groei foodmarkt in 2022

FSIN verwacht groei foodmarkt in 2022

FSIN publiceerde onlangs het foodomzetoverzicht van 2021 en de vooruitzichten voor 2022. De omzet van de totale foodmarkt groeide met slechts 1,6 procent naar van €58,1 miljard. Voor 2022 is FSIN optimistisch en verwacht een groei van 10,8 procent naar €64,4 miljard.