Foodtrends voor 2006

13 augustus 2012 redactie

LONDEN – Internationaal moet het een topjaar worden qua nieuwe producten. Omega-3, super fruit en doe-het-zelf-gezondheidsproducten zijn drie van de negen toptrends van 2006. Dat concludeert het Britse onderzoeksbureau Datamonitor uit een analyse van productintroducties.

1. Omega-3 vetzuren
Sinds 2002 is het aantal introducties met de Omega-3-vetzuren verdubbeld. De werking van dit functionele ingrediënt begint inmiddels bij het grote publiek bekend te worden.
Fabrikanten springen hier vooral het komende jaar fors op in.

Omega-3-vetzuren worden in 2006 niet alleen in de bekende producten geclaimd, zoals melk, yoghurt, brood en pasta, maar ook in nieuwe producten van A-merkfabrikanten.

2. Superfruit
Het komende jaar wordt het jaar van het zogenoemde superfruit, waarbij vooral de acai-vrucht uit het Braziliaanse regenwoud de aandacht zal trekken.

Deze fruitsoort bevat een enorme hoeveelheid anti-oxidanten en de eerste sappen staan al in het schap in de VS. Andere groeisoorten in fruit zijn granaatappels, guarana, nono, manosteen en goji-bessen.

3. Doe-Het-Zelf-gezondheidsproducten
Consumenten gaan het komende jaar steeds vaker zelf doktertje spelen. Dat heeft niets van doen met de invoering van het nieuwe zorgstelsel, maar is internationaal een trend. De gang naar dokter of het ziekenhuis wordt steeds vaker vervangen door de gang naar de apotheek of drogist.

Cosmetic foods zijn in Japan al een grote trend. Daar drinken ze thee die voor een gezondere huid zorgt, eten koekjes met antioxidant lycopeen en slikken ze pillen voor mooier en glanzender haar.


4. Volkoren-producten
Bijna alle consumenten weten wel dat het belangrijk is om voldoende vezels binnen te krijgen, maar doen dat zelf niet.

A-merkfabrikanten hielpen vorig jaar een handje en verwerkten de gezonde granen al in soepen, broodjes, dranken, chips, crackers, ontbijtgranen, koekjes en zelfs dierenvoeding. Het komende jaar wordt dit alleen maar geïntensiveerd.

5. Energie
Lusteloosheid en drang naar meer energie. Met pillen, sportdranken, energierepen en andere producten spelen fabrikanten hier al een tijdje stevig op in. Dit jaar zullen er nog veel meer producten op de markt komen die de hardwerkende, hard sportende of studerende consument van een stevige opkikker voorziet.

6. Chocolade als koffie
Koffie was de afgelopen jaren één van de meest trendgevoelige productgroepen in het segment dranken. De opmars van koffieketens als Starbucks zorgde ervoor dat veel consumenten rijp werden voor exclusieve soorten en ook bereid bleken hier een prijs voor neer te tellen. Cacaodranken nemen deze functie geleidelijk over.

Dan praten we niet over de huidige zoete kinderdrank chocolademelk, maar exotische, exclusieve en volwassen smakende varianten die mikken op een volwassen doelgroep. De cacaodranken bevatten veel anti-oxidanten en cafeïne, die zorgen voor extra energie of juist een genietmoment.

7. Kleine porties

Een van de belangrijkste redenen voor de vetzuchtepidemie in de wereld is het feit dat consumenten geen maat meer kunnen houden en tegelijkertijd ook nog eens minder bewegen.

Consumenten hebben eigenlijk geen idee meer wat een normale dagelijkse portie eten is. A-merkfabrikanten komen in toenemende mate met een oplossing door met portieverpakkingen te komen.

Deze bevatten de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van een product of een bepaalde hoeveelheid calorieën. Daarmee wordt het consumenten een stuk makkelijker gemaakt om een verantwoord voedingspatroon aan te leren.

Op dit moment is de trend naar portieverpakkingen al zichtbaar in ontbijtproducten en frisdranken, maar vooral in kant-en-klaarmaaltijden en zelfs alcoholische dranken wordt een doorbraak verwacht.

8. Biologisch

De tijd dat consumenten naar speciale winkels moesten om smoezelige biologische producten te kopen is al een tijdje voorbij. Dat geldt mogelijk echter ook voor de mooie biologische afdelingen in de supermarkten. Biologisch wordt steeds gewoner.

A-merkfabrikanten gaan in toenemende mate biologische producten gebruiken bij de productie van artikelen of komen met biologische varianten op hun bekende producten. Daardoor kunnen consumenten in toenemende mate nauwelijks meer om het biologische assortiment heen.

9. Glutenvrij

Steeds meer consumenten zijn gevoelig voor gluten. Daardoor is het een aantrekkelijke markt voor fabrikanten en retailers om op in te spelen. Bijvoorbeeld met speciale afdelingen.




Altijd op de hoogte blijven?