Food stuwt detailhandelsomzet in september

geld

In september heeft de detailhandel 1,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. De koopdagsamenstelling in september had een positief effect op de omzet.

September had in 2016 een donderdag en vrijdag meer en een dinsdag en woensdag minder dan een jaar eerder. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen zou de omzet lager zijn dan een jaar eerder. De verkopen (volume) waren in september dit jaar 0,7 procent hoger en de prijzen 0,4 procent.

Foodverkopers verantwoordelijk voor groei

De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden een omzetstijging van 5,1 procent in vergelijking met september vorig jaar. De omzetstijging is vooral toe te schrijven aan de koopdagsamenstelling, aldus het CBS. De verkopen groeiden mede daardoor met 4,3 procent. De omzet van de speciaalzaken groeide een fractie sterker dan die van de supermarkten.

Non-food bleef achter in september

Winkels in non-food kampten met een omzetverlies van 3,4 procent, vooral door lagere verkopen. Het relatief warme weer in de maand september speelde vooral de kledingwinkels parten, aldus het statistiekbureau. Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica was lager, hoewel de krimp wat lager uitviel dan in voorgaande maanden. De drogisterijen en doe-het-zelfwinkels behaalden daarentegen een omzetstijging. Ook de winkels in woninginrichting zetten meer om, al viel de groei lager uit dan in augustus toen er een omzetgroei van bijna 10 procent werd behaald.

Online verkopen namen fors toe

De online omzet groeide in september met meer dan 11 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten circa 14 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is groeide met zo’n 7 procent.

Lees ook
Qalkoen opent drive-thru in Limburg

Qalkoen opent drive-thru in Limburg

In het Limburgse Reijmersstokeen wordt een speciale Qalkoen drive-thru geopend in samenwerking met sterrenchef Hans van Wolde en horecaspecialist Danny Keppels, eigenaar van Event Management Group. Hier kunnen de Qalkoenen én speciale bijgerechten worden afgehaald.Het platform Qalkoen werd eind november gelanceerd met het doel om zo veel mogelijk mensen...

Bon Vivant biedt gratis webshop voor versondernemers

Bon Vivant biedt gratis webshop voor versondernemers

Iedere (vers)ondernemer moet de mogelijkheid hebben om producten online aan te bieden, vindt Bon Vivant In-site. Daarom biedt het bedrijf nog steeds gratis webshops aan tijdens de coronaperiode. Een veilige manier om (vers)producten te kunnen kopen en verkopen.Al veel ondernemers hebben afgelopen maanden een gratis webshop afgenomen. Een webshop met...

Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Voor slagers biedt het meerwaarde om hun bestellingen te digitaliseren. De klant ervaart gemak en doordat er online wordt betaald, gaat de wachttijd in de winkel omlaag. Ook kan het aankoopgedrag worden gestuurd door online een aantrekkelijk, maar beperkt assortiment aan te bieden. Welke mogelijkheden zijn? En waar moeten ondernemers op letten?Matthijs...