Food stuwt detailhandelsomzet in september

geld

In september heeft de detailhandel 1,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. De koopdagsamenstelling in september had een positief effect op de omzet.

September had in 2016 een donderdag en vrijdag meer en een dinsdag en woensdag minder dan een jaar eerder. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen zou de omzet lager zijn dan een jaar eerder. De verkopen (volume) waren in september dit jaar 0,7 procent hoger en de prijzen 0,4 procent.

Foodverkopers verantwoordelijk voor groei

De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden een omzetstijging van 5,1 procent in vergelijking met september vorig jaar. De omzetstijging is vooral toe te schrijven aan de koopdagsamenstelling, aldus het CBS. De verkopen groeiden mede daardoor met 4,3 procent. De omzet van de speciaalzaken groeide een fractie sterker dan die van de supermarkten.

Non-food bleef achter in september

Winkels in non-food kampten met een omzetverlies van 3,4 procent, vooral door lagere verkopen. Het relatief warme weer in de maand september speelde vooral de kledingwinkels parten, aldus het statistiekbureau. Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica was lager, hoewel de krimp wat lager uitviel dan in voorgaande maanden. De drogisterijen en doe-het-zelfwinkels behaalden daarentegen een omzetstijging. Ook de winkels in woninginrichting zetten meer om, al viel de groei lager uit dan in augustus toen er een omzetgroei van bijna 10 procent werd behaald.

Online verkopen namen fors toe

De online omzet groeide in september met meer dan 11 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten circa 14 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is groeide met zo’n 7 procent.

Lees ook
Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Door het coronavirus was 2020 een bewogen jaar. Volgens velen heeft het virus ook grote invloed op het gedrag van consumenten, wat leidt tot verschillende nieuwe trends en versnelling van bestaande trends. Vleesmagazine dook in de verschillende trendlijstjes en geeft een overzicht van de vijf trends die overal terugkomen.Aan het eind van elk jaar verschijnen...

Doosjevlees.nl is een nieuw culinair initiatief

Doosjevlees.nl is een nieuw culinair initiatief

Doosjevlees.nl is een geheel nieuw concept in Noord-Nederland. Puur vlees met smaak, zonder toevoegingen en geleverd door de boeren uit de regio. Het vlees, van horecakwaliteit, is nu ook voor de consument bereikbaar via Doosjevlees.nl.Vanuit het midden van Friesland en in Groningen worden de mooiste verse vleesproducten verstuurd. Het vlees van Doosjevlees.nl...

Veel slagers kiezen voor speciaal afhaalpunt of drive-in

Veel slagers kiezen voor speciaal afhaalpunt of drive-in

Ieder jaar zijn er rond Kerst lange wachtrijen in de slagerij. Door de coronamaatregelen moeten slagers zoveel mogelijk proberen om de drukte te spreiden. Daarom wordt dit jaar veelal voor een afhaalpunt of speciale drive-in gekozen, zoals bij Slagerij Bouma in Steenwijkerwold, Slagerij Hofman in Winschoten en Keurslagerij Spijkerman in Akkrum.Slagerij...