Food stuwt detailhandelsomzet in september

geld

In september heeft de detailhandel 1,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. De koopdagsamenstelling in september had een positief effect op de omzet.

September had in 2016 een donderdag en vrijdag meer en een dinsdag en woensdag minder dan een jaar eerder. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen zou de omzet lager zijn dan een jaar eerder. De verkopen (volume) waren in september dit jaar 0,7 procent hoger en de prijzen 0,4 procent.

Foodverkopers verantwoordelijk voor groei

De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden een omzetstijging van 5,1 procent in vergelijking met september vorig jaar. De omzetstijging is vooral toe te schrijven aan de koopdagsamenstelling, aldus het CBS. De verkopen groeiden mede daardoor met 4,3 procent. De omzet van de speciaalzaken groeide een fractie sterker dan die van de supermarkten.

Non-food bleef achter in september

Winkels in non-food kampten met een omzetverlies van 3,4 procent, vooral door lagere verkopen. Het relatief warme weer in de maand september speelde vooral de kledingwinkels parten, aldus het statistiekbureau. Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica was lager, hoewel de krimp wat lager uitviel dan in voorgaande maanden. De drogisterijen en doe-het-zelfwinkels behaalden daarentegen een omzetstijging. Ook de winkels in woninginrichting zetten meer om, al viel de groei lager uit dan in augustus toen er een omzetgroei van bijna 10 procent werd behaald.

Online verkopen namen fors toe

De online omzet groeide in september met meer dan 11 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten circa 14 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is groeide met zo’n 7 procent.

Lees ook
CBS: Verdere daling aantal slagersbedrijven

CBS: Verdere daling aantal slagersbedrijven

Het aantal slagersbedrijven is in het tweede kwartaal van dit jaar met 1,6 procent afgenomen vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

2022

2022

In deze eerste editie van 2022 wil ik graag met u terug- en vooruitkijken. We zeggen het elke keer opnieuw aan het eind van het jaar en het is echt waar: de tijd vliegt. De Engelsen kunnen het nog beter verwoorden: “time flies when you are having fun”.