FNV kondigt vandaag (23 mei) aan dat de vakbond vanaf maandag 30 mei actie gaat voeren bij met name de grote industriële slagerijen. Tegelijkertijd hebben Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en CNV Vakmensen een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao bereikt, wat wordt voorgelegd aan de leden.
De vakbonden wezen eerder het eindbod van de werknemers af. Ze vonden onder andere het loonsbod van 2,7 procent te laag. KNS meldde dat ze opnieuw naar het naar het voorstel gingen kijken en in gesprek met de vakbonden te gaan. Met CNV Vakmensen bereikte KNS een onderhandelingsresultaat, wat de vakbond licht positief gaat voorleggen aan de leden. KNS verwacht voor eind mei te weten of de CNV-leden akkoord gaan met dit voorstel.
Nieuwe cao Slagersbedrijf
Dit voorstel voor de nieuwe tweejarige cao bevat onder andere een loonsverhoging van 3,5 procent, een eenmalige uitkering, een verhoging van de jeugdlonen en de reis- en koude toeslag. Het hele voorstel staat op de website van KNS.
Acties FNV
FNV vindt de loonsverhoging te weinig. “Dat ligt ver onder de inflatie, mensen kunnen hier niet van rondkomen”, zegt John Klijn, bestuurder FNV Voedingsindustrie. “Zij hebben bovendien in de vorige twee cao’s vanwege corona al een flinke pas op de plaats gedaan om hun werkgevers tegemoet te komen.”
Daarom heeft de vakbond 23 mei een ultimatum gestuurd naar de slagersbedrijven, maar verwacht niet dat de werkgevers op de eisen ingaan. Vanaf 30 mei gaat de vakbond actie voeren bij met name de grote industriële slagerijen, waarschijnlijk in de vorm van werkonderbrekingen voor langere tijd.
Reactie KNS
Op de website laat KNS weten teleurgesteld te zijn over het aangekondigde ultimatum. De brancheorganisatie vindt omdat het nieuwe voorstel veel verbeteringen voor werknemers omvat. “Naast een verbetering van loon, reiskosten en koudetoeslag zijn ook de jeugdlonen royaal verhoogd en is een verbeterde seniorenregeling afgesproken. Niet alleen is er zo invulling voor verbetering van koopkracht en duurzame inzetbaarheid van medewerkers maar ook voor de aantrekkelijkheid van de branche. Daarnaast is het belangrijk om aandacht te hebben voor de uitdagende situatie van ondernemers in relatie tot de enorme kostenstijgingen en veranderend consumentengedrag.”
Bron: FNV / Koninklijke Nederlandse Slagers
Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.
|