Flinke groei afzet voorverpakte Parmaham

15 maart 2021 Redactie Vlees
Foto: Consorzio del Prosciutto di Parma

In 2020 groeide de verkoop van voorverpakte Parmaham in Nederland. Volgens het Consorzio del Prosciutto di Parma, de overkoepelende organisatie van Parmahamproducenten, steeg de export naar Nederland met meer dan 21 procent tot een totaal van 4,3 miljoen pakjes. Ook slagers en delicatessenzaken, die Parmaham zelf snijden, zagen de verkoop van Parmaham stijgen.

Het Consorzio del Prosciutto di Parma verklaart de groei doordat de coronacrisis de belangstelling van de consument voor natuurlijke en duurzame voeding, voedselveiligheid, maar ook de behoefte aan gemak heeft vergroot. Het goede imago en betrouwbaarheid van Parmaham spelen bij deze ontwikkeling een grote rol. Het Consorzio del Prosciutto di Parma, de overkoepelende organisatie van Parmaham producenten, hoopt in de nabije toekomst nog meer aan deze behoefte tegemoet te komen.

Vittorio Capanna, president van het Consorzio vanuit Parma: “Het feit dat Parmaham een 100 procent natuurlijk product is dat zonder toegevoegde nitraten en additieven wordt geproduceerd, wordt kennelijk door de consument zeer gewaardeerd. Daarnaast zijn in onze gehele productieketen de regels verder verbeterd; ook is een strenger controlesysteem ingegaan waarmee de voedselveiligheid nog beter gegarandeerd wordt. Afgelopen jaar zijn daarnaast ook projecten opgestart ter verbetering van dierenwelzijn en ecologische duurzaamheid van verpakkingen. De wijzigingen zijn al deels ingegaan en worden definitief van kracht zodra de EU ze – naar verwachting dit jaar - heeft goedgekeurd”.

Wereldwijde groei

Niet alleen in Nederland nam de vraag naar Parmaham toe. Wereldwijd nam de export met 18 procent toe, bijna 70 miljoen pakjes voorgesneden Parmaham. De belangrijkste markt – Italië zelf - maakte een inhaalslag met een groei van meer dan 30 procent. In totaal bijna 2 miljoen Parmahammen oftewel zo'n 23 procent van de totale productie werd vorig jaar in Parma voorgesneden, voor de zelfbediening verpakt en over 84 landen wereldwijd geëxporteerd. Meer dan 56 procent van de export ging naar de EU, een stijging van 14,4 procent in 2020. Op de wereldmarkt werd met name in de VS - een export plus van 37 procent - en in Zwitserland (+ 33 procent) aanzienlijk meer verkocht.

Volgens Vittorio Capanna, president van het Consorzio del Prosciutto di Parma heeft de pandemie een sterke impact gehad op de afzet van Parmaham: “Hoewel de verkopen van voorverpakte Parmaham sterk stegen, hebben we toch door het wegvallen van het Horecakanaal in binnen- en buitenland met een terugval van 15 procent in de totale verkopen te maken gekregen. De boom van het voorverpakte product op de internationale markten is voor ons van groot belang geweest om de crisis te doorstaan en geeft een belangrijke aanwijzing voor onze belangen in de toekomst.

 

Altijd op de hoogte blijven?