Familie Pluim verkoopt Keurslager de Haas

Slagerij Unsplash_uitsnede

Foto: Unsplash

Pluim en de Haas bv, waarvan Keurslager de Haas onderdeel is, was ruim 50 jaar in handen van de familie Pluim. Omdat er binnen de familie geen opvolger is, nemen ervaren food- & retailprofessionals Thomas en Marleen Kamphuis de onderneming over. 

In de jaren ‘60 begonnen de broers Pluim met hun vader Slagerij Pluim op de Beethovenlaan in Arnhem. Een echt familiebedrijf dat een belangrijke rol speelde in Arnhem. In 1995 sloegen de broers Pluim de handen ineen met Keurslager de Haas, ook een bekende Arnhemse slagerij. De start van Pluim en de Haas BV met vier winkels, een aparte productielocatie, kantoor, vijftig medewerkers en een trouwe klantengroep. Onder leiding van de broers Pluim groeide het bedrijf verder. In 2021 zijn er elf winkels; negen slagerijen in Arnhem, Bennekom, Ede, Oosterbeek en Velp met daarnaast een groentewinkel en bakkerij.

Broers Pluim

De twee broers, Joop (71) en Willem (68) Pluim, stonden jaren zelf aan het hakblok. Eerst in de winkel aan de Beethovenlaan en later in de productie. "Je bent slager, maar ook ineens een ondernemer. Wij hadden zelf de taken al verdeeld tussen de productie en verkoop", vertelt Willem. "Iedere winkel heeft zijn eigen chefslager en ook in de productie en op kantoor werken medewerkers waarmee we op deze manier hebben kunnen groeien", vult Joop aan. "Maar nu is het mooi geweest. Het bedrijf is toe aan nieuwe stappen en een nieuwe generatie."

Nieuwe generatie

Binnen de eigen familie was er geen opvolging. De broers vonden de nieuwe generatie is Thomas en Marleen Kamphuis. Twee ervaren food- & retailprofessionals, die na een loopbaan in binnen- en buitenland voor zichzelf wilden beginnen. Het aanbod om Pluim en de Haas te kopen, kwam op het juiste moment.

Afrika

Thomas en Marleen werkten de laatste acht jaar in verschillende landen in Afrika. Op alle plekken zagen zij hoe vlees een belangrijke plek innam binnen de cultuur.  "Werd er wat gevierd, dan werd erbij gegrild of gebarbecued", vertelt Thomas enthousiast. Nu zij terug zijn in Nederland zetten zij graag deze traditie voort. "Wij zien het als onze missie om de consument te inspireren en te laten genieten van mooie en eerlijke producten met aandacht voor dierenwelzijn en duurzaamheid. En het feit dat Keurslager De Haas niet alleen slagerijen heeft, maar ook een bakkerij en groentewinkel geeft hierin veel mogelijkheden", zegt Marleen.

Thomas en Marleen zijn ervan overtuigd dat de aanwezige kennis en ervaring binnen Pluim en de Haas, in combinatie met wat zij zelf meenemen aan opgedane ervaringen bij andere food- en retailbedrijven, een goede combinatie is voor toekomstig succes

Dossiers
Lees ook
Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Veel foodondernemers zijn actief op Facebook en Instagram om hun producten aan te prijzen. Ze vergeten daarbij hun verhaal te vertellen; teksten schrijven voor social media vinden ze lastig. Voormalig slagersvrouw Gisèle Rebel helpt ondernemers in de food- en horecabranche om meer (online) omzet te maken via Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en hun...

Freriksen Vlees start eigen slagerij

Freriksen Vlees start eigen slagerij

Freriksen De slager. Zo heet de nieuwe slagerij van Erik-Jan Freriksen in Almelo. ‘We hebben een ruim assortiment en klanten wordt netjes, persoonlijk bediend’, zegt Erik-Jan Freriksen tegen Almelo’s Weekblad.Frederiksen zit al bijna twintig jaar in het vlees. In 2001 begon hij met zijn eigen vleesbedrijf: Freriksen Vlees. Liefde voor het vak, een duidelijke...

Slagers zijn ‘essentiële winkels’ en blijven open

Slagers zijn ‘essentiële winkels’ en blijven open

De Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) heeft afgelopen weekend in haar lobby duidelijk gemaakt dat de slagersbranche een essentieel kanaal voor voedselvoorziening is. Tijdens de persconferentie gisteravond is duidelijk geworden dat de slagers inderdaad gezien worden als ‘essentiële’ winkels net als supermarkten, drogisterijen, apotheken en andere...