EZ zet mes in aantal keurmerken

keurmerken

Voorlichtingsinstantie Milieu Centraal heeft voor het ministerie van Economische Zaken het mes gezet in het aantal keurmerken op het gebied van voeding. Van de negentig keurmerken die er waren, zijn er dertien over, waaronder twee uit het buitenland.

Bij de toets die de merken hebben moeten doorstaan, is gekeken naar het duurzaamheidsniveau, transparantie en hoe goed de toekenning van de merken en logo’s wordt gecontroleerd. Door de nieuwe ordening kunnen mensen beter beoordelen hoe transparant en betrouwbaar een keurmerk is. Ook bedrijven kunnen de ordening gebruiken bij de keuzes die zij maken als producent, inkoper of verkoper van voedsel.

Overzicht van de keurmerken:

  • • ASC
  • • Beter Leven keurmerk (2 en 3 sterren)
  • • Demeter
  • • EKO
  • • Europees keurmerk voor biologische landbouw
  • • Fairtrade
  • • Milieukeur
  • • MSC
  • • Rainforest Alliance
  • • RSPO Certified Sustainable Palm Oil
  • • UTZ
  • • Naturland (Duitsland, biologische vis)
  • • KRAV (Zweden)

Consumenten zien door de bomen het bos niet meer

‘In Nederland is op bijna ieder product wel een keurmerk te vinden. Voedsel spant daarbij de kroon. Er zijn inmiddels zoveel duurzaamheidskeurmerken voor voedsel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als consument verlies je hierdoor het overzicht en helaas ook het vertrouwen in keurmerken’, stelt Milieu Centraal.

Bedrijven moeten meer gaan samenwerken

Milieu Centraal pleit voor meer samenwerking tussen bedrijven. ‘Het zou mooi zijn wanneer bedrijven en organisaties meer samenwerken en zich vaker aansluiten bij de top van de keurmerken, voordat ze een nieuw beeldmerk in het leven roepen. Een grote bekendheid van de topkeurmerken is hierbij van belang’, zegt Ingrid Aaldijk van Milieu Centraal.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

Wageningen University & Resource publiceerde onlangs de Agrifoodmonitor 2022. Hieruit blijkt dat Nederlandse consumenten wel openstaan voor plantaardige alternatieven maar er in de praktijk niet voor kiezen. Volgens Ceel Elemans, sector specialist Food van ING, maakt de hoge inflatie het lastig om voor plantaardig eten te kiezen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

Een kwart van de Nederlandse consumenten kiest bewust voor producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel, met name groente, fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof.