Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins1

Eurofins lanceert onder de naam ‘Lekker lang houdbaar’ een vernieuwd totaalconcept voor voedingsproducenten. De sluit aan bij consumentenwensen, zoals een smakelijk product, natuurlijke conserveermiddelen én een lange houdbaarheid.

Door bundeling van krachten en expertise op het gebied van voedselhoudbaarheid en voedselveiligheid wil Eurofins Food, Feed, Water Benelux voedselproducenten meer zekerheid bieden over de houdbaarheid van producten.

Drie stappen

Eurofins-2-300x205 Sandra Roesink-Smale

De nieuwe module, ‘Lekker Lang Houdbaar’, bestaat uit drie stappen. Stap één: Advies op het gebied van receptuuropbouw en het testen van de werking van additieven en natuurlijke conserveermiddelen. Stap twee: Het berekenen en toetsen van de gewenste houdbaarheid aan de hand van wiskundige modellen en ten slotte (stap drie) het onderbouwen van de houdbaarheid  volgens wet- en regelgeving met een check, inclusief de challengetest.

‘De foodmarkt wordt complexer’, merkt Sandra Roesink-Smale, Project Leader Food Safety. ‘De markt voor verse ready-to-eat-producten groeit, daarnaast zien we een groeiende vraag naar natuurlijke conserveermiddelen of juist minder conserveermiddelen. Consumenten wensen een smakelijk, vers en veilig product dat niet te snel bederft.

Eurofins wil met het totaalconcept voorkomen dat producenten pas aan het eind van de keten de houdbaarheid van hun producten laten testen. ‘We zien producten soms niet door de challengetest heen komen met als conclusie dat de gewenste THT niet haalbaar is. Dat betekent dat de hele route van productontwikkeling en receptuur opnieuw gestart moet worden. Met een beetje pech ben je dan weer maanden onderweg.’

Andere of minder conserveermiddelen

De start van het traject is essentieel voor de daaropvolgende stappen. Zo hebben natuurlijke conserveermiddelen of minder gebruik van conserveermiddelen een ander effect op de smaak en textuur van een product dan de e-nummers. Na de eerste fase voorspelt Eurofins met behulp van erkende wiskundige modellen de groeipotentie van Listeria monocytogenes of andere pathogene micro-organismen in het versproduct. Tegelijkertijd wordt de houdbaarheid van de nieuwe receptuur getest en getoetst aan de criteria.

Houdbaarheidstermijn

Lekker Lang Houdbaar wordt afgesloten met de challengetest waarin onderzocht wordt hoe het daadwerkelijk is gesteld met de uitgroei van Listeria monocytogenes en andere ziekteverwekkende micro-organismen in het product gedurende de gehele houdbaarheidstermijn.

‘In deze periode mogen micro-organismen niet uitgroeien tot aantallen die hoger zijn dan de wettelijke criteria’, licht Sandra Roesink toe. Eurofins werkt conform de wettelijke eisen zoals beschreven in Infoblad 85 waarin de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit de regels rondom microbiologische criteria voor levensmiddelen toelicht. De duur van het gehele traject hangt onder andere af van de houdbaarheid van het product. In deze video wordt het concept kort toegelicht.

 
Lees ook
Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.