Etiketten en verpakkingen worden duurder

attachment-001_food-image-VLS2288I01

AMSTERDAM - Etiketten en verpakkingen van levensmiddelen worden de komende tijd flink duurder, zo meldt het Financieele Dagblad. Verschillende papier- en kartonfabrikanten verhogen hun prijzen met minimaal drie tot zeven procent.

AMSTERDAM - Etiketten en verpakkingen van levensmiddelen worden de komende tijd flink duurder, zo meldt het Financieele Dagblad. Verschillende papier- en kartonfabrikanten verhogen hun prijzen met minimaal drie tot zeven procent.

Hierdoor nemen de kosten voor supermarktketens en levensmiddelenfabrikanten eveneens toe. De papierfabrikanten zeggen hiertoe gedwongen te zijn door sterke kostenstijgingen.


'Er is sprake van een combinatie van lastenverzwaringen die we niet eerder hebben meegemaakt', stelt een woordvoerder van het Zuid-Afrikaanse papierconcern Sappi, dat in Nederland fabrieken in Nijmegen en Maastricht heeft.


De kostenstijgingen worden veroorzaakt door hogere energieprijzen en gestegen prijzen voor cellulose en chemicaliën. Doorberekening van die kosten was volgens het bedrijf tot nu toe onmogelijk door een overaanbod van papier, waardoor de prijzen onder druk stonden. Ook de Scandinavische concurrent Stora Enso, in Nederland eigenaar van de Berghuizer Papierfabriek, verhoogt zijn prijzen.

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.