Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

planetproof

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

SMK, ontwikkelaar en beheerder van het keurmerk, werkt tijdens de week samen met supermarkten, merkfabrikanten en andere ketenpartijen om aandacht te vragen voor duurzamere voedselproducten met het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof, dat in 2017 werd gelanceerd. Helga van Leur is sindsdien ambassadeur, “omdat het écht iets voorstelt”, zegt ze in het persbericht over de themaweek.

Gijs Dröge, directeur SMK, wil na vier jaar de volgende versnelling in gaan en het keurmerk nog bekender maken, “zodat de consument wéét waar het keurmerk voor staat.” Je vindt het label terug op onder andere aardappelen, groenten, fruit, zuivel en eieren, waarbij eisen worden gesteld op het vlak van onder andere bodem, landschap en biodiversiteit, energie, klimaat en dierenwelzijn.

Dröge sluit zich aan bij de oproep van Timo Hoogenboom, CEO van HAK, om samen met de overheid en de markt te komen tot een promotiefonds. De omvang van het keurmerk maakt dat het een concrete invulling geeft aan het duurzame landbouwbeleid van de overheid. Sjaak van der Tak: “De overheid kan bijdragen om te zorgen dat de consument net zo duurzaam consumeert als de Nederlandse boer met On the way to PlanetProof nu al produceert.”

Dossiers
Lees ook
Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Wat betekent de nieuwe klimaatwet concreet voor uw bedrijf?

Wat betekent de nieuwe klimaatwet concreet voor uw bedrijf?

Het grote doel van de Europese Green Deal, die op 11 december 2019 werd gepresenteerd, is de Europese Unie (EU) klimaatneutraal en circulair maken. De standpunten zijn vastgelegd in een Europese klimaatwet die op 24 juni 2021 officieel is aangenomen. Kortom, de doelstelling van een klimaatneutrale EU in 2050 is nu in wetgeving opgenomen.

Actiegroep levert kritiek op Beter Leven-keurmerk

Actiegroep levert kritiek op Beter Leven-keurmerk

Actiegroep Ongehoord vindt dat de Dierenbescherming moet stoppen met het Beter Leven-keurmerk en is hiervoor een petitie gestart. Op basis van eigen onderzoek noemt de actiegroep het bekende keurmerk mislukt. De Dierenbescherming is niet eens met de kritiek en zegt dat het keurmerk bijdraagt aan dierenwelzijn. "Dat is objectief aantoonbaar".