Eerste dönerbeurs in Berlijn

attachment-001_food-image-VLS12216I01

BERLIJN - Waar Nederlanders dol zijn op hun shoarma, zweren Duitsers bij een broodje döner. De Turkse Dönerproducenten in Europa hielden voor het eerst een vakbeurs voor het broodje vlees, in dönerhoofdstad Berlijn.

BERLIJN - Waar Nederlanders dol zijn op hun shoarma, zweren Duitsers bij een broodje döner. De Turkse Dönerproducenten in Europa hielden voor het eerst een vakbeurs voor het broodje vlees, in dönerhoofdstad Berlijn.

Volgens Tarkan Tasyumruk van de Vereniging van Turkse Dönerproducenten in Europa was een bijeenkomst hoognodig. De sector maakt zich zorgen over de hevige concurrentie binnen het Duitse dönerlandschap. De dönerfabrikanten spraken in Berlijn onder meer over een betere samenwerking met de verkopers en over een hygiëne-certificaat.
 

Dönersnijder
De meeste aandacht op de beurs ging uit naar de automatische dönersnijder. Volgens verkoopleider van de machine Korkmaz Altun staat de wereld voor een dönerrevolutie. 'De machine grillt een perfecte döner en snijdt hem gelijkmatig in de gewenste grootte.'

Duitsers bestellen jaarlijks voor 2,5 miljard euro aan döner, stelt dagblad Die Welt. Berlijn is de bakermat van het broodje vlees. In Nederland is vooral het uit het Midden-Oosten afkomstige shoarma populair. Het verschil met döner is dat shoarma wordt opgebakken nadat het vlees van de paal is gesneden. Daarnaast is döner in principe van lams- of kalfsvlees of kip gemaakt (al wordt daar veel mee gesjoemeld). Nederlandse shoarma is vaak van varkensvlees gemaakt.

Lees ook:
McDonald's: Geen kebab in Nederland (18 februari 2010)
McDonald's overweegt McDöner (16 februari 2010)
Unox in zee met McDonald's (19 januari 2010)
Kebab ongezonder dan Big Mac (28 februari 2006)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over kebab
Alle berichten over McDonald's

 

Lees ook
Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

‘We blijven snacks (door)ontwikkelen’

‘We blijven snacks (door)ontwikkelen’

Hoe beter je je apparatuur inzet, hoe meer het oplevert. Dat geldt voor snelheid, precisie, hygiëne en al die andere zaken rond vleesverwerking. Het is een kwestie van communicatie tussen de verschillende technische onderdelen en vooral een kwestie van openstaan voor wensen, kansen en (nieuwe) mogelijkheden. Vandaag het tweede deel met Jan Roy van Frio...

‘We delen kennis met nieuwe markten’

‘We delen kennis met nieuwe markten’

Hoe beter je je apparatuur inzet, hoe meer het oplevert. Dat geldt voor snelheid, precisie, hygiëne en al die andere zaken rond vleesverwerking. Het is een kwestie van communicatie tussen de verschillende technische onderdelen en vooral een kwestie van openstaan voor wensen, kansen en (nieuwe) mogelijkheden. Vandaag het eerste deel met Antoine de Bie...