Een leven lang leren

17 november 2008 Emke Janssens

Een moeilijk te communiceren prijs. Dat vindt Franny van Linschoten als ze het heeft over de titel Beste SVO-Leerbedrijf van het jaar 2008. De ondernemersvrouw uit Capelle aan den IJssel is er trots op dat Keurslagerij Van Linschoten in september zowel de categorie versdetailhandel won als ook de overallprijs in de wacht sleepte.

Een moeilijk te communiceren prijs. Dat vindt Franny van Linschoten als ze het heeft over de titel Beste SVO-Leerbedrijf van het jaar 2008. De ondernemersvrouw uit Capelle aan den IJssel is er trots op dat Keurslagerij Van Linschoten in september zowel de categorie versdetailhandel won als ook de overallprijs in de wacht sleepte.

Franny van Linschoten, die zich al elf jaar bezighoudt met het begeleiden van leerlingen, heeft zich verdiept in het nieuwe onderwijssysteem van competentiegericht leren. Volgens haar een voorwaarde om met succes deel te kunnen nemen aan de verkiezing SVO Leerbedrijf van het jaar. Bij het competentiegericht leren wordt uitgegaan van de vermogens waar de leerling al over beschikt, de zogenaamde eerder verworven competenties. ‘Voorheen maakte ik als praktijkbegeleider een werkplan en had de leiding. In de vernieuwde opzet heeft de leerling zélf grote invloed en daar moest ik in het begin aan wennen’, geeft Van Linschoten grif toe. ‘Om eerlijk te zijn werd ik er bloednerveus van. De leerling had het initiatief en wilde het ene moment een plattegrond van het bedrijf en een dag later werd ik geacht aan te geven wat er zoal gereinigd en gedesinfecteerd wordt in een slagerij. Ik had er onvoldoende grip op en wist niet waar ze op school (de SVO-leerlingen werken drie dagen en gaan een dag in de week naar school – red.) mee bezig was’, zegt Franny van Linschoten. Ze nam snel contact op met de opleidingscoördinator om aan deze onbevredigende situatie een eind te maken. ‘Ik hecht er waarde aan exact te weten hoe mijn leerlingen tijdens de opleidingsdagen hun uren volmaken, zodat ik de praktijk kan koppelen aan de theorie.’


Voorgedragen

Ook worstelde de gedreven ondernemersvrouw de nieuwste SVO-leerboeken door. Ze leerde dat het belang van competentiegericht leren voor een organisatie is, dat de medewerkers zich voortdurend blijven ontwikkelen. En dan wordt het bedrijf ook meegestuwd in de vaart der volkeren. Franny van Linschoten legt uit: ‘Ik liet mijn collega’s de leerling beoordelen bij het schoonmaken van snijmachines, de klantgesprekken en het soepvlees snijden. Want als ik er niet ben, moet het opleiden doorgaan. Daarvan wordt het héle bedrijf beter. Medewerkster Rieneke Kunst (23), die bij SVO de opleiding tot chef-slager volgt kon zo ook bijleren. Twee vliegen in een klap dus.’ Franny van Linschoten maakt haar hele team daarmee verantwoordelijk voor opleiden. Zij blijft zelf eindverantwoordelijk, maar het komt voor dat andere medewerkers opdrachten van de leerling aftekenen.

De acties van Franny sorteerden effect. De voedselverwerkende industrie (winnaar Vleeswarenfabriek Henri van de Bilt Weurt), de groothandel (winnaar Norberts Irish Beef Rotterdam) en het supermarktwezen (winnaar EM-TÉ filiaal Middelburg) hadden het nakijken in de verkiezing SVO-Leerbedrijf van het jaar 2008; Van Linschoten won de eigen categorie (versdetailhandel) én de overallprijs. En dat ze twee prijzen won is haast niet uit te leggen aan de buitenwereld heeft ze ervaren. De Keurslager was voorgedragen door leerling Eline Hersbach en medewerkster Rieneke Kunst.


Allround opleiden

Door de ontplooiingsmogelijkheden die competentiegericht leren biedt, zouden de twee beter tot hun recht moeten komen in de organisatie. Dat is het ultieme doel. ‘En in mijn ogen kan dat alleen als je ze allround inzet’, licht Van Linschoten een volgend tipje van de sluier. ‘De ene dag zijn mijn medewerksters bezig met maaltijden koken, een volgende dag staan ze achter de toonbank en de derde dag hebben ze de leiding over de worstmakerij. Niet in hokjes denken, maar allround opleiden en ze volledig betrekken bij het gehele productieproces. Bij ons kunnen er van de 18 slechts vier níet met de cutter omgaan. In de meeste bedrijven is het andersom.’  

Als Franny van Linschoten ergens aan begint wil ze het goed doen. Ze houdt van focussen. Dit jaar was voor haar het jaar van het opleiden. ‘Daar had ik vooraf op ingezet en dan ga ik er hélemaal voor. Soms sprak ik met Eline wel drie uur over een werkstuk.’ Als daar iets in stond dat voor Franny onduidelijk was, gaf ze haar jonge onderdaan de opdracht mee om dat op school haarfijn uit te zoeken. Het zegt iets over de gedrevenheid van de praktijkopleider die zowel bij SVO als KC Handel als erkend praktijkopleider staat geregistreerd. ‘Zelf volg ik ook nog lessen aan de slagersvakschool. Ik ben leergierig en volg de masterclass Succesvol Ondernemen. Wat mij betreft is het gewoon een leven lang leren.’


Genoten

De energie die ze steekt in het opleiden van haar mensen, is praktisch nooit voor niets geweest. Neem het voorbeeld van de 17-jarige Eline Hersbach. ‘We hebben zo hard gewerkt samen en ik heb zó genoten van haar verkoopgesprekken. Ik heb Eline ervan weten te overtuigen dat ze op zaterdag bij ons blijft werken. Maar begeleiding is altíjd zinvol. Al is het alleen maar omdat andere medewerkers het óók oppikken.’

 

Van links naar rechts op de foto: Rieneke Kunst, Franny van Linschoten, Eline Hersbach en Hubert van Linschoten.

 

Altijd op de hoogte blijven?