Economie groeit gestaag verder: mede door consumptie

attachment-007_food-image-VLS10056I07

De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal van 2016 met 0,6 procent gegroeid ten opzichte van de eerste drie maanden van het jaar. Dat bleek vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het is voor het negende kwartaal op rij dat de economie groeit.

De groei is volgens het CBS vooral te danken aan toenemende investeringen en consumptie. De vooruitgang was even sterk als in eerste kwartaal en was iets sterker dan economen in doorsnee hadden voorspeld.

Ten opzichte van een jaar eerder groeide de economie in het tweede kwartaal met 2,3 procent. De economische groei van het eerste kwartaal werd bijgesteld van 0,5 naar 0,6 procent.

Brexit geen invloed

Het effect van het Britse referendum over de brexit heeft volgens de econoom het afgelopen kwartaal nauwelijks invloed gehad op de economische groei. ‘Het effect van een brexit laat zich moeilijk voorspellen. Maar als het effect heeft, dan zal dat op zijn vroegst in 2017 gevoeld worden. Vooralsnog zijn de Britten gewoon lid van de EU.’

Consumenten trokken afgelopen maanden ook vaker de portemonnee voor bijvoorbeeld een bezoek aan een restaurant of een terrasje. Ook zaten de uitgaven aan kleding en elektrische apparaten in de lift.

Positief beeld

Minister Hen Kamp van Economische Zaken toonde zich in een reactie tevreden over de groeicijfers. ‘Het beeld is positief. De investeringen en de consumptie nemen toe en de werkloosheid is behoorlijk laag in vergelijking met de voorgaande tijd. Het gaat de goede kant op.’

Lees ook
Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Voor ruim 4 op de 10 consumenten is de inflatie geen reden om minder te besteden in de voedingsspeciaalzaak. In mei 2022 groeide de consumentenbestedingen met 18 procent. Wel begint de groei af te vlakken, meldt ABN AMRO.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.