Dierwelzijn en consumentenveiligheid trends op Anuga

Anuga

De Anuga vindt momenteel plaats in Keulen. Opnieuw komt de internationale vleessector samen tijdens Anuga Meat. Rond de 850 standhouders uit ongeveer vijftig landen laten van 10 tot en met 14 oktober als onderdeel van de overkoepelende voedingsmiddelenbeurs Anuga zien wat ze in huis hebben.

Dierenwelzijn en consumentenveiligheid zijn de belangrijkste trends op de Anuga Meat. Mondiaal zijn er in de laatste jaren diverse initiatieven ontwikkeld die het dierenwelzijn en/of de consumentenveiligheid moeten bevorderen.

Het meest recente voorbeeld komt uit Duitsland zelf. Onder de noemer Dierenwelzijn Initiatief heeft de sector in de afgelopen maanden een nieuw project opgestart, dat de voorwaarden voor een groot deel van de in Duitsland gehouden varkens boven de wettelijke norm uittilt. Van meet af aan nemen hier meer dan 2.000 boerenbedrijven met meer dan 12 miljoen varkens aan deel. Via een fonds dat door grote private ondernemingen wordt gevuld, worden boeren gecompenseerd voor de hogere kosten die dit met zich meebrengt. Het systeem werd in een moeizaam proces mede door de vleesindustrie ontwikkeld en door de slachterijen ondersteund.

Lees meer over Anuga Meat en de belangrijkste trends van deze beurs in de derde Special van Vleesmagazine die eind deze maand verschijnt.

Hieronder een korte fotoreportage van Anuga Meat 2015.

Lees ook
Geld Verdienen aan overtollig voedsel

Geld Verdienen aan overtollig voedsel

De anti-verspillingsapp Too Good To Go wordt onder versondernemers steeds populairder. Zowel slagers als bakkers en visspecialisten raken hun overgebleven verse spullen voor een zacht prijsje kwijt aan de consumenten die bij de app zijn aangesloten. De zogeheten ‘Magic boxen’ vinden gretig aftrek. “Het is een win-win situatie,” klinkt het onder de...

Duizenden horecaprofessionals bijeen tijdens BBB Maastricht 2021

Duizenden horecaprofessionals bijeen tijdens BBB Maastricht 2021

MECC Maastricht stond van 11 tot en met 13 oktober in het teken van BBB Maastricht. Duizenden horecaprofessionals kwamen naar de 66ste editie van de horecavakbeurs BBB Maastricht om te proeven, te beleven en te netwerken. Volgens beursmanager Silvie Slachter heeft BBB Maastricht een kwaliteitsslag gemaakt en gaat meer dan ooit voor ‘more...

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.