Diepvriesassortiment Jan Zandbergen in de lift

16 april 2021

Volgens cijfers van Nielsen Retail Data steeg de totale omzet van de categorie diepvriesvlees in de Nederlandse retail het afgelopen jaar met 6 procent. Voor Jan Zandbergen Group zijn Portion Frost en The Meatlovers de sterkst groeiende merken binnen deze categorie.

Jan Zandbergen Group houdt, als leverancier van The Meatlovers, nauwkeurig de data bij van de verkopen in de categorie vriesvers vlees in de retail. Zo verkrijgt het inzicht in de omzet, volume en aantal verkopen over de hele categorie en voor haar merk.

Categorie vriesvers vlees

Kijkend naar Nielsen Retail Data constateert Jan Zandbergen dat de categorie diepvriesvlees (exclusief burgers) in Nederland 6 procent meer omzet en 7 procent meer volume heeft gedraaid in het afgelopen jaar (week 13 2020 t/m week 12 2021) in vergelijking met het jaar ervoor. Wel is er een variatie te zien tussen de diverse supermarktketens. Waar enkele bekende namen een omzetgroei rond 30 procent noteerden in deze categorie, zijn er ketens waar de omzet uit diepvriesvlees juist is afgenomen. De groei zit het sterkst in de online verkoop. Als alleen de E-com verkoop van het diepvriesvlees in ogenschouw genomen wordt, is over dezelfde periode een omzetgroei van 116 procent gerealiseerd.

Voor Jan Zandbergen zijn Portion Frost, een merk van Diviande, en The Meatlovers duidelijke winnaars. Begin 2016 zette Jan Zandbergen BV The Meatlovers in de retailmarkt bij Jumbo en Jumbo online. Jumbo toont in de categorie diepvriesvlees op alle fronten een positieve lijn. Zowel voor de winkelverkopen als online groeit het in omzet en in volume. Het vriesvers assortiment van The Meatlovers kende een totale groei van 31 procent. Naast een grotere afname bij Jumbo en Jumbo online, is dit percentage behaald doordat het merk sinds het laatste kwartaal van 2020 ook verkrijgbaar is bij filialen van Deka-markt, Vomar en Jan Linders.

Verklaring groei

Jan Zandbergen Group heeft geen onderzoek gedaan naar een verklaring voor deze stijging van de categorie diepvries vlees en The Meatlovers in het bijzonder, maar heeft er zelf wel wat ideeën over. Laurens Zandbergen, Marketing Manager: “Nu de horeca gesloten is, gaan consumenten thuis uitgebreider koken. Thuis uit eten, met een product van restaurantwaardige kwaliteit. Daar past het hoge kwaliteitsvlees van The Meatlovers perfect bij. Een tweede reden kan zijn dat er meer aandacht is voor voedselverspilling. Diepvriesproducten hebben een lange houdbaarheid. Makkelijk om thuis in voorraad te hebben zonder het risico dat wanneer de eet-plannen veranderen je iets weg hoeft te gooien. En wie weet, misschien begint in Nederland ook eindelijk de perceptie van diepvries producten te verbeteren.”

Nederland kent niet zo’n diepvriescultuur als diverse andere EU landen, mede omdat diepvries  een wat negatief imago heeft. Volgens Laurens Zandbergen zijn diepvries groenten en vlees even gezond als vers: “Wanneer het professioneel en snel is ingevroren, ben je er zeker van dat de voedingswaarden en kwaliteit gewaardborgd blijven.” De producten van The Meatlovers liggen bij Jumbo en Jan Linders in een vriesvak bij het verse vlees, dus niet in het diepvriessegment, tussen de pizza’s en de snacks. Zandbergen: “Dat is een bewuste gezamenlijke keuze. Het draait tenslotte in eerste instantie om het vlees, het hoort in die categorie in de winkel thuis, daar waar de consumenten het vlees kiezen. De conserveringswijze is daaraan ondergeschikt.”

 

Altijd op de hoogte blijven?