'Dieptepunt in winkelsector is voorbij'

attachment-003_food-image-VLS10057I03

De Nederlandse detailhandel heeft vorig jaar duidelijk de weg omhoog gevonden. Dat stelde het in winkelcentra gespecialiseerde vastgoedbedrijf Wereldhave vrijdag bij de publicatie van zijn jaarcijfers.

Wereldhave wees erop dat de uitgaven in Nederlandse winkels vorig jaar met 2 procent zijn gestegen en dat het consumentenvertrouwen flink is gegroeid. Mede daardoor wist het bedrijf vorig jaar 95,8 procent van de ruimte in zijn Nederlandse winkelcentra te verhuren, tegen 95,3 procent een jaar eerder. Er gingen opnieuw winkels failliet, maar die schade werd gecompenseerd door de ruim driehonderd nieuwe huurcontracten die werden gesloten.

Wereldhave heeft de afgelopen jaren een flinke transformatie ondergaan, waarbij afscheid werd genomen van bezittingen in onder meer de VS, Groot-Brittannië en Spanje en winkelcentra werden gekocht in Frankrijk en Nederland. Dat proces is afgerond, waardoor de blik nu wordt gericht op verdere verbetering van de huidige winkelcentra, in plaats van groei door aankopen.

Lees ook
Speciaalzaak moet ‘coronaklant’ vasthouden

Speciaalzaak moet ‘coronaklant’ vasthouden

Slagers en bakkers kregen tijdens de corona-maanden meer en nieuwe klanten over de vloer, maar verloren omzet aan derden. Per saldo daalt de omzet van de totale foodmarkt in 2020 met bijna vier miljard euro ten opzichte van vorig jaar verwacht Jan Willem Grievink, directeur van Foodservice Instituut Nederland (FSIN). De pandemie zorgt voor een nieuwe...

Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Sinds de coronamaatregelen was het bij Slagerij De Roode in Heemskerk al extreem druk en die drukte is na de opening van de verbouwde winkel alleen maar toegenomen. ‘Het is ongelooflijk. De verbouwing zorgt voor een hele positieve flow', aldus De Roode, die zich helemaal thuis voelt in ‘zijn droomwinkel’.Slagerij de Roode bestaat al 246 jaar. Sinds...

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

De impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten, aldus ABN Amro. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl ondernemers die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent).De impact van...