Door vernieuwing van het winkelcentrum van Nieuw-Lekkerland verhuisde Keurslager Henk Bouter naar een nieuwbouwpand, dat haaks tegenover zijn oude slagerij ligt. Bewust koos hij voor een pand met twee verdiepingen, zodat er genoeg ruimte is voor het geven van demonstraties. ‘Om meer omzet te behalen, moet het marktgebied groeien en demonstraties zijn daar volgens ons een goed middel voor’, aldus de slager.
Bouter komt uit een echte slagersfamilie. ‘Mijn opa was slager in Streefkerk, dat vlak naast Nieuw-Lekkerland ligt. Hij had drie zonen, die allemaal slager zijn geworden. In 1960 opende mijn vader een slagerij in Nieuw-
Lekkerland. In 1973 verhuisde het bedrijf naar het Kleijburgplein en in 1979 nam ik het van hem over. Mijn vader kreeg negen kinderen, van wie er zeven slager zijn geworden. Wijzelf hebben ook negen kinderen, vier van hen zijn in de slagerij werkzaam.’
Het winkelcentrum in Nieuw-Lekkerland raakte verouderd en de gemeente had grootse plannen. ‘In 2000 zijn de verschillende winkeliers voor het eerst met elkaar om tafel gegaan om te praten wat er moest gebeuren’, blikt Bouter terug. ‘Via de gemeente werd MKB Vastgoed ingeschakeld, maar dat werd een drama. Uiteindelijk hebben we als winkeliers zelf een projectontwikkelaar benaderd die het nieuwbouwplan uitwerkte. Hij heeft volop rekening gehouden met de wensen van ons als winkeliers. Dat is heel prettig.’
Het grootste voordeel vindt hij dat er op het plein rondom de winkels meer parkeergelegenheid is gekomen. ‘Het kan altijd meer, maar het is een hele verbetering ten opzichte van de vorige situatie. Daar zijn we heel blij mee.’
In totaal zijn er zeventien winkels aan het Kleijburgplein gevestigd, waaronder een drogist, computerwinkel, kapsalon, bakkerij, supermarkt, boekhandel, kledingwinkel, babyspeciaalzaak, schoenenzaak, bloemisterij, huishoudwinkel, tatoeageshop en eetcafé.
Begin april vorig jaar verhuisde de slagerij als eerste en in augustus betrok de supermarkt het nieuwe winkelcentrum. Deze maand komen er nog een dierenarts en een apotheek bij, en er staat nog een pand leeg. De officiële opening vond oktober vorig jaar plaats. ‘Het is een unieke situatie. Alle winkels zijn vrijwel tegelijk vernieuwd en kort na elkaar opengegaan. Dat heeft het winkelcentrum echt een impuls gegeven. We hebben hiervoor wel een jaar in een bouwput gezeten, maar het resultaat mag er zijn. We hebben er als winkeliers alles aan gedaan om voor Nieuw-Lekkerland een volwaardig winkelcentrum neer te zetten waar iedereen de dagelijkse boodschappen kan halen.’
Twee verdiepingen
De ondernemer is heel tevreden over zijn nieuwe pand, dat twee verdiepingen telt. De reden daarvoor is simpel. ‘We wilden graag meer ruimte, en de vierkante meters zijn beneden het duurst. Beneden hebben we onze winkel en de productieruimte en op de bovenverdieping hebben we een grote keuken/kantine, een magazijn, kantoor en een toiletunit. Ook de diepvriescel en de rookkast hebben daar een plaats gekregen.’ Om niet te veel te hoeven tillen, is een liftkooi gerealiseerd.
Met de keuken heeft Bouter ook plannen. ‘Hier willen we in de toekomst demonstraties geven. We willen meer laten zien en vertellen over wat we doen als ambachtelijke slager en waarom we dat doen. Tijdens de demonstraties willen we bijvoorbeeld laten zien hoe we een half varken uitsnijden en welke verschillende rundvleesonderdelen er zijn. Wij hopen op deze manier onze klantenkring te vergroten. In mijn ogen kan in de huidige situatie de omzet alleen stijgen als het marktgebied groeit. En daar willen we ons de komende tijd op richten, onder meer door het geven van demonstraties.’
De ondernemer greep de verhuizing ook aan om zijn klanten de slagerij te laten zien. ‘We hebben bewust niet voor een officiële opening gekozen, maar voor een open huis. Daar zijn zo’n 350 bezoekers op af gekomen. Ze konden het hele bedrijf bekijken en we hebben zoveel mogelijk tekst en uitleg gegeven en veel laten proeven. Het leuke is dat veel mensen geen idee hadden hoe het er aan toe gaat in de slagerij. Ze keken echt hun ogen uit en dat was precies onze bedoeling!’, zegt Bouter.
Efficiënt met de ruimte omgaan
De productieoppervlakte van het nieuwe pand is iets kleiner dan die van het voormalige onderkomen. Daarom probeert Bouter zo efficiënt mogelijk met de ruimte om te gaan. ‘Onze koelcel is iets kleiner dan in de oude situatie. Normaal kunnen we er prima mee werken, alleen tijdens topdagen komen we misschien ruimte tekort. Ik vind dat je bij het indelen van de winkel moet uitgaan van gemiddelde verkoopdagen en niet van een piek die je misschien twee of drie keer per jaar hebt.’
Daarom waren de dagen voor Kerst een vuurproef voor de ondernemer. ‘Omdat ik bang was dat we onze voorraad niet helemaal kwijt zouden kunnen, heb ik een koelaanhanger gehuurd, die we bij de achterdeur hebben geplaatst. Deze aanhanger bleek heel handig. Alle nieuwe aanvoer werd erin gelegd en zo konden we alle spullen op de juiste tijd naar de juiste plek brengen. Dat werkte heel prettig.’
Nieuwe routing
Een ander verschil met de oude situatie is de nieuwe routing in de winkel. ‘Voorheen hadden we een deur in het midden. Onze toonbank was 8 meter breed, maar klanten bleven vrijwel altijd in het midden staan. Dat wilden we voorkomen. Daarom hebben we met opzet voor een aparte in- en uitgang gekozen. Klanten komen aan de ene kant binnen, lopen langs ons nieuwe zelfbedieningsmeubel, met onder meer salades en filet américain, en komen vervolgens bij de toonbank terecht. Aan het eind van de toonbank staat het pinapparaat. Zo leiden we onze klanten langs al onze producten.’ Bouter is heel tevreden over de nieuwe situatie. ‘Het werkt heel goed. In het begin moesten klanten wel even wennen, maar inmiddels is het voor iedereen vanzelfsprekend.’
De nieuwe routing leidt volgens de ondernemer niet tot veel extra aankopen. ‘Veel klanten hebben een boodschappenlijstje bij zich en wijken hier nauwelijks vanaf. Dat is een groot verschil vergeleken bij voor de recessie. Misschien, nu het weer iets beter gaat met de economie, gaat het aantal impulsaankopen ook weer toenemen.’
Inrichting
Met de inrichting had Bouter één belangrijk doel voor ogen: een moderne slagerij creëren. Een nieuwe koeltoonbank aanschaffen was niet nodig. Zijn drie jaar oude koelmeubel bestaat uit drie delen en kon gemakkelijk worden aangepast aan de nieuwe situatie. Bouter legt uit: ‘Drie jaar geleden hebben we onze winkel verbouwd. Veel zicht op de nieuwbouw was er toen nog niet, vanwege de problemen met MKB Vastgoed. Onze oude koeltoonbank verkeerde in slechte staat.’ Toch besloot de slager rekening te houden met een eventuele verhuizing. Daarom koos hij voor een koelmeubel van Techna Koude, dat in delen is te splitsen.
De nieuwe winkelruimte is warmer van kleur en heeft een landelijke sfeer waarin de producten op een eigentijdse wijze tot hun recht komen. Bouter: ‘We hebben de kleurstelling in onze nieuwe winkel aangepast aan de kleur van onze bestaande toonbank. Onze zoon Henk-Jan heeft, samen met Janneke, mijn vrouw, de kleuren voor de winkel uitgekozen. Hij wilde graag een zwarte achterwand met hoogglanstegels. Ik vond het best gewaagd, maar ben er wel heel erg blij mee. De producten komen er erg mooi op uit.’
Omzet
Een prachtige winkel creëren die klaar is voor de toekomst, was voor de slager het uitgangspunt. ‘Sommige winkeliers in de straat gingen ervan uit dat hun omzet met 10 procent zou stijgen, maar dat is nooit ons uitgangspunt geweest. Het marktgebied is immers niet veranderd.’
Toch is Bouter niet ontevreden. ‘We zijn tijdens de verhuizing anderhalve week dicht geweest en die omzet hebben we inmiddels terugverdiend. Daarnaast hebben we ten opzichte van vorig jaar wel geplust met de omzet. Maar de 10 procent hebben we niet gehaald.’
Wel geeft Bouter aan zich behoorlijk verkeken te hebben op de kosten die de verhuizing met zich meebracht. ‘We hebben veel acties gedaan om zoveel mogelijk mensen naar de nieuwe winkel te lokken. Dat heeft een prijskaartje. Daarnaast moesten we wennen aan de nieuwe situatie en ons opnieuw oriënteren. We werken nu met twee verdiepingen in plaats van één. Dat was best even omschakelen. Als je iets vergeet mee te nemen uit het magazijn, moet je weer naar boven. Daarom zijn we heel nauwkeurig gaan kijken hoe we hier het beste mee om konden gaan.’
Assortiment onder de loep
Vrijwel alle vleeswaren en worstsoorten worden door de familie Bouter zelf gemaakt. Bijproducten worden veelal kant-en-klaar besteld. ‘Een deel van de maaltijden maken we zelf, de rest kopen we in. Datzelfde geldt voor de salades. De grillworst- en beenhamsalade, die tevens onze hardlopers zijn, maken we zelf’, aldus Bouter.
Hij heeft samen met zijn zoons besloten om het assortiment kritisch onder de loep te nemen. ‘Je kunt je nieuwe winkel volleggen met nieuwe producten, maar wij hebben er juist voor gekozen om onze huidige producten te verbeteren. We maken vrijwel alle vleeswaren en worstsoorten zelf en we vinden het belangrijk om kritisch naar het assortiment te kijken.’
Bouter noemt als voorbeeld rookworst. ‘Die maakten we al jaren op dezelfde manier. Mijn zoon Henk-Jan had het idee dat we het product nog verder konden verbeteren en daarom heeft hij, in samenwerking met de Vereniging van Keurslagers, een workshop worstmaken gevolgd. We hebben vervolgens alle recepturen goed bekeken en besloten onze worst te vernieuwen. Onze strategie is dat wat we doen, we beter kunnen doen. En ieder product moet top zijn. Dan kunnen we daarna ons assortiment verder uitbreiden.’
Op kleine schaal worden wel nieuwe producten geïntroduceerd. ‘Henk-Jan heeft onlangs een nieuwe snack ontwikkeld: de satébal. We hebben de satéballen tijdens Oud en Nieuw warm op de toonbank aangeboden en ze waren echt een enorm succes.’
Zijn zoons drukken steeds meer hun stempel op het bedrijf, merkt Bouter tevreden. ‘Jitze is een echte winkelslager. Hij heeft het vak uitstekend in de vingers en heeft veel goede ideeën, vooral op het gebied van specials. Henk-Jan richt zich op de productie en de cijfermatige kant. Hij vindt het leuk om in de worstmakerij nieuwe producten te bedenken, en het is de bedoeling dat hij het bedrijf op den duur overneemt.’
De slager besluit: ‘Ik ben een rijkgezegend mens. Ik ben trots op mijn familie, de bedrijfsopvolging en op onze slagerij, die nu weer helemaal up-to-date is.’