‘Deel supers schendt afspraken barbecuevlees’

barbecue-bbq-beef-1105325-560x374

Niet alle supermarkten houden zich aan afspraken over het aanbieden van varkensvlees voor de barbecue met een keurmerk. Dat stelt Dierenwelzijnscheck, een onlinedatabase waar consumenten de impact van hun vleesaankopen op dierenwelzijn en klimaat kunnen checken.

Volgens Dierenwelzijnscheck, een initiatief van actiegroep Varkens in Nood,  bieden negen van de veertien onderzochte supermarktketens barbecuevlees van varkens aan dat niet aan de minimale eis voldoet aan het 1 ster Beter Leven Keurmerk. Dat meldt Distrifood.

De supermarkten voldoen daarmee volgens de dierenwelzijnsorganisatie niet aan de in 2015 gemaakte afspraak enkel nog varkensvlees met minimaal 1 ster Beter Leven keurmerk te verkopen. Albert Heijn, Lidl, Coop en Boni houden zich wel aan deze afspraak om alleen varkensvlees met keurmerk te verkopen. Het ook onderzochte Ekoplaza verkoopt alleen bio-vlees (3 sterren).

Helft alle vlees zonder keurmerk

Bij de helft van de onderzochte supermarkten heeft minder dan de helft van het barbecuevlees, inclusief kip- en rundvlees, een keurmerk. Naast keurmerkloos varkensvlees bevat het barbecue-assortiment ook rundvlees en kip zonder keurmerk.’ Het is schandalig dat de supermarkten zich niet aan deze minimale afspraak houden. Juist in de periode dat Nederland massaal gaat barbecueën, laten ze hun afspraken varen. Hierdoor liggen de Nederlandse barbecues vol met dierenleed’, aldus Laura Polderman van de Dierenwelzijnscheck in een ANP-bericht.

Vomar scoort het beste

Vomar scoort volgens Dierenwelzijnscheck, een onlinedatabase waar consumenten de impact op dierenwelzijn en klimaat kunnen checken,het beste, 64 procent van het barbecuevlees (varken, kip, rund) heeft een keurmerk. Hoogvliet het slechtst, 42 procent van het speciale barbecue-aanbod van Hoogvliet heeft een keurmerk. Ook Aldi, Plus, Jumbo, Deen, Spar en Dirk scoren onvoldoende met overwegend keurmerkloos vlees.

AH grootste vega- en vegan-aanbod

Ook spelen volgens Dierenwelzijnscheck niet alle supermarkten in op de behoefte om minder vlees te eten. Albert Heijn heeft het grootste vega(n) aanbod. Ook bij Coop en Deka is bijna de helft vegetarisch of veganistisch en daarmee scoren ook zij een voldoende.

 
Lees ook
Patémakers met een visie

Patémakers met een visie

Varkens die een fantastisch leven hebben gehad, een ambachtelijk productieproces en clean label en unieke producten. Dat is in een notendop de filosofie achter 1906 – makers van charcuterie. Paté heeft een hoofdrol in het assortiment, alle andere producten zijn daarvan afgeleid. “Paté biedt veel ruimte voor vierkantsverwaarding.”

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Vertrouwen

Vertrouwen

Voor een goed stukje vlees op z’n tijd, blijft ruimte, ook in de toekomst. En dat goede stukje vlees komt van vakmensen die weten waar ze het over hebben.