De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie ‘Foods’ en overall-winnaar van de Sustainable Brand Index.
Annemarije Tillema, Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland: “Consumenten waarderen de manier waarop De Vegetarische Slager het verhaal uitlegt over vlees en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Door de ernst van de klimaatimpact van vleesconsumptie in evenwicht te brengen met humor en smakelijke producten, slaagt De Vegetarische Slager erin een breed publiek aan te trekken en te boeien, niet alleen old-school vegetariërs.”
Overstap op PET plastic
Om voedselverspilling tegen te gaan, werkt De Vegetarische Slager samen met het Leger des Heils en de Participatiekeuken in Den Haag. In 2021 maakte het bedrijf overstap naar tray-verpakkingen van 100% gerecycled PET plastic, waarbij ze jaarlijks 210 ton gebruikt plastic kunnen recyclen. Ook maakte het bedrijf een switch in papieren verpakking: van 100% nieuw karton naar 60% gerecycled karton, wat een jaarlijkse productie van 130 ton nieuw karton kan voorkomen.
Bron: De Vegetarische Slager