De Groene Weg start met webshop

Allard-Bakker_General-Manager-De-Groene-Weg-kl

Biologische slagerijketen De Groene Weg opent nog dit jaar een eigen webshop. De formule wil zo klanten door het hele land kunnen bedienen, aldus RetailTrends.

De Groene Weg heeft momenteel tien slagerijen in Nederland. Voor de zomer komt er nog één bij. Met een webwinkel wil Bakker hij toch landelijke aanwezigheid realiseren. ‘We krijgen veel opmerkingen van mensen die graag ons vlees kopen, maar veertig of vijftig kilometer van de dichtstbijzijnde slagerij wonen’, zo vertelt hij aan RetailTrends.

De tien slagerijen, waarvan negen in franchise worden uitgebaat, fungeren tegenwoordig vooral als uithangbord. De slagerijen zijn volgens Bakker een mooi middel om direct contact met de consument te hebben en zo voeling te houden met wat leeft in de markt. Doordat het aantal ambachtelijke slagers afneemt valt het niet mee verder uit te breiden. Daarnaast wijst hij op de moeilijke marktomstandigheden voor speciaalzaken in zijn algemeenheid.

Opgericht in 1981

De Groene Weg is in 1981 opgericht door Peter de Ruijter en Henk van Oers. ‘Peter was docent aan de SVO. Vanuit de ideologische gedachte om uitsluitend vlees te verkopen van dieren die een goed leven hebben gehad, besloot hij een biologische slagerij in Utrecht te openen en in Henk, destijds een leerling van hem, zag hij een goede partner’, vertelde Bakker eerder aan Vleesmagazine.

Dankzij De Ruijter raakten meer leerlingen enthousiast, met als gevolg dat er door heel het land De Groene Weg-slagerijen werden geopend en de keten flink kon groeien. In 2001 verkocht De Ruijter zijn aandelen aan Vion Food Group en in 2004 deed Van Oers hetzelfde. Zo werd Vion volledig eigenaar. ‘Voor ons was de aankoop van De Groene Weg een mooie kans. In die tijd was maatschappelijk verantwoord ondernemen al in opkomst en wij zagen duidelijke groeimogelijkheden’, legt Bakker uit.

Voordelen

Aan de andere kant waren er volgens hem ook duidelijke voordelen voor De Groene Weg. ‘De continuïteit van de organisatie was niet heel sterk. Het is bij vleesconcepten heel belangrijk om het hele dier te kunnen verwaarden, maar dat lukte niet. Er was dus een onbalans in verwaarding ontstaan. Wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen en ervoor gezorgd dat dat werd verbeterd door de export te stimuleren en gebruik te maken van de goede retailpositie die we inmiddels hadden verworven.’

[intermezzo: 1]
Lees ook
Tjarda Klimp nieuwe CFO Vion

Tjarda Klimp nieuwe CFO Vion

Vion Food Group heeft een nieuwe financiële topvrouw. Per 1 november vervult Tjarda Klimp de functie van CFO.

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

De Groene Weg wil keten biologische rundvlees opzetten

De Groene Weg wil keten biologische rundvlees opzetten

De Groene Weg wil een keten voor biologisch rundvlees opzetten. Dat vertelt directeur Allard Bakker in een interview met vakblad De Kalverhouder.